Foto av Yohan Robinsson vid inspelningen av avsnittet
Foto: Gunnar Jönsson

Tuffa prioriteringar för vården under katastrofer

Senaste avsnittet av podden Akademiliv handlar om katastrofmedicin och sjukvård i kris och krig. Gäst är Yohan Robinson, föreståndare för nybildade Centrum för katastrofmedicin vid Göteborgs universitet.

I världen pågår just nu ett femtiotal krig. Dessutom inträffar andra slags katastrofer så gott som dagligen. Vården ställs inför stora utmaningar i dessa områden, där begränsade resurser tvingar vårdpersonal att prioritera och sänka sin ambitionsnivå.

Detta är ingen lätt uppgift för den som brister i kunskap och erfarenhet. Att höja kunskapsläget inom katastrofmedicin kan vara direkt avgörande för människors överlevnad och för att upprätthålla ett fungerande samhälle, berättar traumakirurgen Yohan Robinson i detta avsnitt av Sahlgrenska akademins podcast. Han är föreståndare för nybildade Centrum för katastrofmedicin vid Göteborgs universitet.

Intervjuar gör kommunikatörerna Susanne Lj Westergren och Elin Lindström.

Tuffa prioriteringar för vården under katastrofer (SoundCloud)

Tuffa prioriteringar för vården under katastrofer (GU Play, textad version)