En ung kille och tjej bakom en prototyp av en kruka med uppfällda armar
Emil och Sofia står bakom krukan Fredie som blir röd och fäller ner armarna när växten behöver vattnas.
Foto: Natalija Sako

Studenters uppfinningar stärker bandet mellan människa och natur

Lösningar som bryter ensamhet, främjar kontakt mellan människor och hjälper till att påminna om pauser vid kontorsarbete. Det är några exempel på de prototyper som masterstudenterna i Interaktionsdesign skapat för att öka människors kunskap och förståelse för växter.

– Syftet var att se om vi kunde skapa fysiska, handgripliga produkter som kan få människor att bry sig mer om växter, och i förlängningen förändra hur man tänker kring och beter sig mot natur och miljö, säger Mohammad Obaid, docent vid enheten för interaktionsdesign vid Chalmers och Göteborgs universitet.

Prototyperna utvecklades inom ramen för kursen Prototyping in Interaction, som startats upp av Mohammad Obaid och delvis finansieras av Centrum för hållbar stadsutveckling. Växttemat har arbetats fram i samarbete med Trädgårdsföreningen i Göteborg.

Välmående i fokus

Resultatet efter åtta veckors hårt arbete var en rad kreativa idéer med fokus på både växters och människors välmående. Vid avslutningsutställningen i Kuggen på Campus Lindholmen kunde besökare exempelvis möta den lilla krukan Fredie som blir röd och fäller ner armarna när växten måste vattnas. En liten kompis som håller dig sällskap enligt Emil Falk, en av upphovsmakarna. Där fanns GloLeaf, växten som lyser upp i ett behagligt grönt sken när man pratar med den, och Honey pot, som ger ifrån sig ett varmt gult ljus både hos ägaren och hos en sammankopplad kruka när man rör vid den.

– Vår målgrupp för Honey pot var personer som nyss flyttat hemifrån och kanske saknar sin familj eller vänner. Våra krukor blir ett sätt att hålla kontakten och när den lyser vet man att den andra personen är där, säger Paulina Palmberg.

Läs mer på vår huvudsida chalmers.se.