Spelande violinstudenter
Foto: Magnus Gotander

Stort bidrag möjliggör fortsatt Artist in residence-program

Artist in residence-programmet på Högskolan för scen och musik kan fortsätta tack vare ett nytt generöst stöd av Stenastiftelsen. Ett totalbelopp på 1,8 miljoner kr fördelas på fyra år, 2023–2026, för fler samarbeten med konstnärer och artister.

– Att få möta mycket kreativa, ständigt utforskande och lekfulla konstnärer som hängivet och nyfiket möter våra studenter skapar ett unikt lärande. Vi ser fram emot att fortsätta och utveckla succén Artist in residence! säger Petra Frank, prefekt vid Högskolan för scen och musik.

Nu kan beskedet att ett nytt ekonomiskt stöd på 1,8 miljoner kronor från Stenastiftelsen göra det möjligt för programmet att fortsätta. Nya gästartister bjuds in för att dela med sig av sin ovärderliga kunskap och erfarenhet.

– Artist in residence har både lyckats skapa utvecklande möten mellan studenter och internationella konstnärliga förebilder och inspirerat till kommande samarbeten. Programmet ger utbildningen en extra dimension som är mycket värdefull. Vi är glada att kunna bistå ännu en gång och ser fram emot att följa den fortsatta utvecklingen, kommenterar Madeleine Olsson Eriksson, ordförande Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur.

– Programmet har hittills visat på ett givande möte där våra studenter får uppleva konstnärligt excellenta artister och ta del av all deras erfarenhet. Att få en sådan inspiration är väldigt utvecklande. Gästartisterna upplever också att de får möjlighet att återigen reflektera över konstnärsyrkets olika aspekter. Det här känns spännande att fortsätta utforska. Dessutom medverkar programmet till en ökad professionell blick på våra utbildningar och stärker högskolans roll som konstnärligt utbildningssäte i Göteborg, Sverige och internationellt, säger Petra Frank.

Förra Artist in residence-programmet startades 2018 med ekonomiskt stöd av Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur. Under åren 2018–2023 fick studenter på Högskolan för scen och musik besök av Isabelle van Keulen, violinist och violast från Nederländerna, skådespelaren David Dencik och Ross Daly, brittisk multiinstrumentalist och expert på traditionsmusik från östra medelhavsregionen och Asien. Under workshops, mästarklasser, föreläsningar, ensembleprojekt och konserter arbetade artisterna tillsammans med studenterna.

Om Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur

Stenastiftelsen grundades år 1996 i samband med skeppsredare Sten A Olssons 80-årsdag. Genom stiftelsen lämnar familjen stöd till forskning och kulturverksamhet främst i Göteborg och västra Sverige. Stiftelsen främjar vetenskaplig forskning och utveckling, samt alla konst- och kulturarter, humaniora och kristna samfund. Första donationen uppgick till 51 miljoner kronor och utgjorde grunden för stiftelsen Chalmers Innovation. Utvecklingen av ett centrum för innovationsverksamhet vid Chalmers möjliggjordes därmed. Från och med år 1996, då Stenastiftelsen grundades, har t o m år 2022 beslut fattats om utdelning av drygt 560 miljoner kronor som stöd till specifika projekt, totalt 161 stipendiater inom kulturområdet, samt 320 masterstipendier som resebidrag.
www.stenastiftelsen.se