Omslagsbild till podden "Förnuft och känslor"
Programledarna Sofia Calderon som är forskare i psykologi och Rasmus Persson som till vardags bland annat programleder Kvällspasset i P4 pratar i podden med olika forskare och psykologer.
Foto: Karl Persson

Podcasten ”Förnuft och känslor” ställer nyfikna frågor om det mänskliga psyket

Psykologiska institutionen har släppt en podcast. I "Förnuft och känslor" kommer ni kunna lyssna till samtal kring vitt skilda ämnen som lycka, om fördomar mot de som väljer att inte skaffa barn, om personlighet och om att arbeta som psykolog. Samtalen handlar övergripande om varför vi människor håller på som vi gör trots att vi ofta vet bättre.

Är lycka överskattat? Varför skaver det lite när en äldre person tycks ändra sig som person? Och borde vi inte alla gå och prata med någon? Det är några av frågorna som behandlas i poddens första avsnitt.

De flesta vet på en rationell nivå vad som är rätt och fel att göra och säga. Trots det är vi ganska ofta rätt kassa som personer. Både i relation till individer runt oss men även på samhällsnivå. Och ibland är det förstås bra att låta känslorna styra över vårt förnuft. Det är det mest intressanta som finns tycker jag, konflikten mellan förnuftet och känslorna, säger Sofia Calderon.

Omslaget till poden "Förnuft och känslor"
Podden finns på Spotify och Apple podcasts.
Foto: Karl Persson

I ett av de första avsnitten gästas podden av Anders Wellsmo som arbetat som psykolog i många år. Samtalet tar avstamp i den för många bekanta frasen ”Du kanske borde gå och prata med någon”. Något som de flesta antingen har sagt till någon annan eller själva fått höra. Anders säger att han själv dock sällan får höra frasen.

Mina barn säger det till mig. Ironiskt. Folk vet att jag är psykolog så det kanske är därför jag och kanske även andra psykologer inte får höra detta, säger Anders Wellsmo.

Samtalet ger en slags navigeringskarta i psykologvärlden. Det handlar bland annat om vad som egentligen är ett psykologiskt problem och hur man kan få hjälp att lösa det. Och om ansvaret som medmänniska när någon runt oss mår dåligt. Det handlar också om hur det som psykolog är att bära andras problem på sina axlar men att det, eftersom det inte är ens eget problem, är hanterbart.

Ett bra utfall av ett samtal är när jag som psykolog känner mig tyngre efteråt och patienten känner sig lättare. Det betyder att jag bär problemet för ett tag. Men eftersom det inte är mitt problem, kopplat till mitt eget liv, så kommer det efter hand bli lättare för mig att bära problemet, medan patienten fortsatt känner sig lättare, säger Anders Wellsmo.

Podden hittar ni här: