Bild av havsbotten.

Nu kan du hjälpa forskarna att vaka över Kosterhavet

Vill du lära dig mer om djurlivet i havet och samtidigt hjälpa havsforskare på Göteborgs universitet? Nu lanseras webbsidan Koster Seafloor Observatory, där allmänheten kan hjälpa forskarna genom att titta på videoklipp och identifiera arter i filmmaterialet.
– Vi behöver allmänhetens hjälp att se hur klimatförändringar och mänsklig aktivitet påverkar djurlivet i havet, säger Matthias Obst, forskare på institutionen för marina vetenskaper, Göteborgs universitet.

I havet utanför Strömstad finns Kosterhavets nationalpark. Här har forskare från Göteborgs universitet under 20 års tid filmat vad som finns i havet med hjälp av olika typer av undervattensfarkoster, och totalt finns mer än 3000 timmar undervattensfilm. Dessa filmer finns nu att se i form av korta klipp på webbsidan Koster Seafloor Observatory.

Filmer med dolda havsmiljöer

Undervattensfilmerna visar dolda havsmiljöer som allmänheten vanligtvis sällan får se. I videoklippen syns till exempel döda valar, flygande sjöliljor, simmande kammusslor, sjöstjärnor och svampar. På filmerna syns också dött organiskt material som sakta faller ner till havsbotten likt ett stilla snöfall – det kallas också mycket riktigt ”marin snö”.

– I Kosterhavets nationalpark finns också en av Sveriges sista korallrev av ögonkorallen Lophelia pertusa, säger Matthias Obst.

Matthias Obst
Matthias Obst, forskare på institutionen för marina vetenskaper.

Hjälp att identifiera arter

Koster Seafloor Observatory är så kallad medborgarforskning, där forskarna på olika sätt tar hjälp från allmänheten i sin forskning. Genom att identifiera arter i filmmaterialet kan allmänheten hjälpa forskarna med viktig information om hur djurlivet på havets botten har förändrats, av till exempel varmare vatten, fiskeaktiviteter och förändringar i miljöskydd.

Identifieringarna som görs av besökarna hjälper dessutom till att träna en artificiell intelligens, som sedan automatiskt och i realtid kan känna igen nyckelarter, som till exempel koraller. På så vis kommer forskarna i framtiden kunna vaka över många arter och skyddsvärda miljöer med hjälp av undervattensfarkoster.

Skydda våra miljöer i havet

– Det är bara att gå in på webbsidan och börja titta på klippen, ställa frågor till experter, eller delta i diskussioner. Det är mycket filmmaterial och vi behöver verkligen allmänhetens hjälp att titta igenom klippen så att vi kan lära oss hur vi bäst skyddar våra underbara miljöer i havet, säger Matthias Obst, forskare på institutionen för marina vetenskaper, Göteborgs universitet.

Text:

Annika Wall,
kommunikatör
Institutionen för marina vetenskaper

Matthias Obst
Forskare
E-post: matthias.obst@marine.gu.se

Fakta Koster Seafloor Observatory

Koster Seafloor Observatory-projektet är en del av Vinnovas projekt Ocean Data Factory, där Göteborgs universitet är partner.

Länk till Koster Seafloor Observatory