Nanine och Noxolo – Utbytesstudenter från Stellenbosch
Nanine Potgieter och Noxolo Fihla från Stellenbosch University i Sydafrika.

Nanine och Noxolo – utbytesstudenter från Stellenbosch i Sydafrika

Nanine Potgieter och Noxolo Fihla är två masterstudenter från Stellenbosch University i Sydafrika som varit på en utbytestermin och studerat religionsvetenskap och teologi vid Göteborgs universitet. Strax innan hemfärd berättar de om sin upplevelse av allt från undervisningsmetoder, staden Göteborg och vintermånadernas frusna tår.

Hej Nanine och Noxolo, hur har er erfarenhet som studenter vid Göteborgs universitet varit?

Nanine:
– Det har varit annorlunda. I Stellenbosch studerar vi mer självständigt under vägledning av lärarna och avslutar varje modul med en muntlig examination. På Göteborgs universitet har jag haft lärarledda lektioner varvat med inlämningsuppgifter.

Noxolo:
– Det tog ett tag att vänja mig men jag tyckte om både lektioner och upplägg. Mina kurser innehöll mycket kritiskt tänkande och egna reflektioner. I stort har det varit en jättebra upplevelse.

Har ni lärt er saker som ni förmodligen inte skulle ha lärt er om ni inte hade deltagit i utbytesstudier?

Noxolo:
– Absolut! I mina masterstudier i Stellenboch studerar jag den karismatiska rörelsen i kyrkorna. När jag valde kurser att läsa här vid Göteborgs universitet ville jag studera något som kunde vara till nytta i mitt skrivande och utgöra ett komplement till mina studier i Stellenbosch. Det blev textkritik, skapelse och ekologi, nya religiösa rörelser och historiska metoder inom religionsstudier.

Nanine:
– Jag lärde mig mycket genom undervisningsmetoden. I mina kurser låg tyngdpunkten mer på fördjupande analyser och ett kritiskt förhållningssätt. Det var lite skrämmande i början men det är en viktig del av inlärningsprocessen och väldigt användbart.

Hur har ni upplevt er tid i Göteborg och Sverige?

Noxolo:
– Det tog ett par veckor för mig att lära mig den nya kulturen. Svenskar kan vara lite reserverade och pratar gärna sitt eget språk i första hand, även om de kan engelska. En positiv sak har varit att känna sig trygg i staden, att kunna ta en promenad ensam och andas frisk luft.

– Jag kom hit i slutet av sommaren och fick uppleva att solen gick ner först vid tio på kvällen, det var fantastiskt. Jag ringde videosamtal till alla mina vänner där hemma och bad dem gissa vad klockan var.

Nanine:
– Det har varit en härlig upplevelse, både tryggheten och att människor har varit så hjälpsamma och trevliga. Det är första gången jag är hemifrån under en längre tid, det har varit utvecklande att upptäcka att jag kan klara mig på egen hand. Det enda negativa har varit att jag tappat känseln i tårna under vintern, särskilt när det varit snö. Vintermörkret var inte så farligt som vi förväntade oss men vi blev överraskade av omställningen till vintertid.

Har ni några råd till svenska studenter som överväger att åka på utbyte till Stellenbosch?

Noxolo:
– Stellenbosch är en trevlig stad men vill du uppleva mer av Sydafrika rekommenderar jag att du också tar dig utanför Stellenbosch. Lär känna någon på plats som kan ta med dig till olika sevärdheter. Det finns ingen kollektivtrafik så använd Über och Bolt för att ta dig fram. Tänk på att vara försiktig med att gå ut ensam på kvällen.

Nanine:
– Först och främst ska du vara beredd på ett annorlunda klimat: december-februari är den varmaste perioden. Se till att delta i festivaler så som valfestivalen och njut av någon vinprovning från området. Området kallas Wineland och är känt för sitt goda vin. Det är också en upplevelse att åka till havet. Bäst är att åka dit tidigt på morgonen när det är mindre blåsigt och mindre trångt.

Har ni några råd till sydafrikanska studenter som funderar på att åka på utbyte till Göteborg?

Noxolo:
– När jag åkte till Sverige var jag mentalt förberedd på vintern, så jag hade packat en massa varma kläder och nästan inga sommarkläder. När jag kom fram till Göteborg i augusti var det fortfarande sommar, kylan kom först i oktober. Så glöm inte bort att även packa några sommarkläder. Se också till att åka till öarna i Göteborgs skärgård på sommaren, det är så vackert!

Nanine:
– Påbörja ansökningsprocessen för ditt VISA i god tid eftersom det är både lite komplicerat och tar tid. Ha ordning på dina papper, intyg och pass.

Har ni något att tillägga?

Noxolo:
– Jag är glad över att kunna ge hopp och inspiration till andra människor där hemma, att kunna ge dem inställningen att "om hon kan åka kan jag kanske också göra det".

Text: Hanna Erlingson

Om Stellenbosch University
  • Stellenbosch universitet ligger vid Bolandbergen i Västra Kapprovinsens vindistrikt. På universitetets fem campus går ca 29 000 studenter.  ​
  • Teologiska fackulteten i Stellenbosch är en av de mest välrenommerade teologiska fakulteterna i Afrika.
  • LIR har ett Linnaeus-Palme-avtal (utbytesprogram) med teologiska fakulteten vid Stellenbosch universitet som inbegriper studentutbyte, lärarutbyte och utbyte för administrativ personal/studievägledare.