ett samtal pågår i en studio
Foto: Marie Ullner

Möt Handelshögskolans forskare på Vetenskapsfestivalen

Vetenskapsfestivalen i Göteborg pågår 15 - 26 april. Forskare från Handelshögskolan medverkar i fyra programpunkter.

17 APRIL 19:00 - 20:00
GÖTEBORGS DOMKYRKA

Snickra tillsammans – bostadsmarknadens nya våg?

Beskrivning
Bostadsbristen för utsatta grupper i Sverige är extrem. Genom Egnahemsfabriken Tjörn får husbyggare möjligheten att genomföra byggprojekt i ett sammanhang där det finns gemenskap, hjälp och kunskap. Kan den här typen av co-design och co-building hjälpa till att göra boende billigare? Är det en möjlig väg framåt för unga och andra utsatta grupper för att komma in på bostadsmarknaden? Kan co-design stärka egenmakten och skapa maktförskjutningar i byggbranschen?

På Domkyrkoplan bygger människor tillsammans just nu en Håpets duva av plast från havets vågor under ledning av Egnahemsfabriken.

Maria Bergius, moderator, präst, Göteborgs domkyrkoförsamling, Svenska kyrkan
Anna Berglund, ansvarig för ungdoms och integrationsverksamheten, Egnahemsfabriken
Jenny Stenberg, forskare, Gothenburg Research Institute, Handelshögskolan vid Göteborgs universitet

Mer information om "Snickra tillsammans – bostadsmarknadens nya våg?"

20 APRIL 17:00 - 21:00
AFTONSTJÄRNAN

Vågor – en intellektuell performance

Beskrivning
"Göteborgska Akademien", mångvetenskaplig och multikonstnärlig pop up-akademi med 18 ledamöter. Forskare, författare, konstnärer och musiker talar och samtalar, ense och oense om alltifrån medvetandets kompositioner till friare improvisationer, från känslovågor och vibrerande ljudvågor till sociala rörelser, migrationens vågor, ekonomiska cykler, smittvågor, seismiska vågor, trender, makrillar och böljande koreografi. Performance, framträdande, mingel.

Medverkande

MARTIN BAGGE hedersdoktor vid Humanistiska fakulteten, vishistoriker, sångare, musiker

BENGT BRÜLDE professor i praktisk filosofi

EMMA ENGDAHL professor i sociologi

JONAS ENGER universitetslektor i fysik

MATTIAS HAGBERG författare, kulturjournalist, programansvarig för det konstnärliga kandidatprogrammet i litterär gestaltning vid HDK-Valand

ANN IGHE universitetslektor i ekonomisk historia Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, redaktör tidskriften Ord&Bild

JOHAN MARTINSSON docent i statsvetenskap, opinionschef Demoskop, tid. föreståndare SOM-institutet

STAFFAN MOSSENMARK professor i komposition, konstnärlig ledare för festivalen GAS - Göteborgs Art Sounds samt festivalen Verona Risuona, där konst, musik och performance äger rum på offentliga platser, gator och torg i Verona, Italien.

ASTRID VON ROSEN professor i konst- och bildvetenskap, föreståndare Centrum för kritiska kulturarvsstudier, tidigare balettdansös

MOA MATILDA SAHLIN koreograf, dansare och danspedagog, adjunkt Högskolan för scen och musik

OLA SIGURDSON professor i tros- och livsåskådningsvetenskap, ledamot Kungl. Vitterhetsakademin

ERIK STURKELL professor i tillämpad geofysik, expert på vulkanism

KRISTINA SNUTTAN SUNDELL professor i zoofysiologi, föreståndare för Nationellt centrum för marin vattenbruksforskning SWEMARC

HÅKAN THÖRN professor i sociologi, koordinator för Forum för forskning om civilsamhälle och sociala rörelser, programledare för Sociologipodden

ELIN WIKSTRÖM konstnär, tid. gästprofessor på Konsthögskolan vid Umeå universitet, tid. studierektor Gerlesborgskolan

AGNES WOLD professor i klinisk bakteriologi, läkare

IDA ÖSTENBERG professor i antikens kultur- och samhällsliv

Samtalsledare: LENA ULRIKA RUDEKE verksamhets- och programansvarig, Jonsereds herrgård vid Göteborgs universitet

Mer information om "Vågor - en intellektuell performance"

21 APRIL 12:00 - 12:15
STADSBIBLIOTEKET

Att trolla med knäna

Beskrivning
Fyra år efter Covid-19-pandemins utbrott. Hur omorganiserade den svenska offentliga sektorn sitt arbete för att hantera pandemin?

Under den drygt tre år långa pandemin smittade viruset 765 miljoner människor världen över, varav nästan 7 miljoner dog. I sin nya bok "Att Trolla med Knäna", Atlas förlag, berättar forskare om det dagliga arbetet i tider av kris i Sverige; ett land som i internationella de ansågs vara ett undantag i hur pandemin skulle bemötas.

Elena Raviola, Enheten för Design, Göteborgs Universitet
Josef Pallas, Professor, Företagsekonomi, Uppsala Universitet

Mer information om "Att trolla med knäna"

21 APRIL 13:15 - 14:15
STADSBIBLIOTEKET

Vandring genom 'världens mest integrerade region'

Beskrivning
Samarbetet mellan de nordiska länderna har en lång historia och har nyligen sanktionerats med visionen att bli världens mest integrerade region. I ett nordiskt forskningssamarbete utforskar vi gränser som platser där spänningen mellan öppenhet och säkerhet sätts på sin spets.

Vi undersöker vad gränser är och hur gränsarbete organiserats historiskt och i samtiden med hänsyn till nutida teknologiska förändringar och dramatiska händelser. På festivalen kombinerar vi presentationer med visning av pågående videoprojekt och engagerar deltagarna i en aktiv workshop om deras upplevelse av gränserna.

Medverkande
Matilda Arvidsson, Postdoktor, internationell rätt, Handelshögskolan vid Göteborgs universitet
Elena Raviola, Enheten för Design, Göteborgs Universitet
Hedvig Lärka, Doktorand, Juridik, Handelshögskolan vid Göteborgs universitet