Rektor Malin Broberg
Foto: Kristin Lidell

Malin Broberg installerad som rektor

– Det är ingen slump att jag står här idag. Det beror på dem som gått före mig, i min familj, och i resten av samhället. Att bakgrund och förutsättningar spelar så stor roll för vilka som söker sig till högre utbildning är en av de stora utmaningar som vi behöver adressera om universiteten ska behålla sin legitimitet och samhällsrelevans.
Det förklarade Malin Broberg, Göteborgs universitets tjugonde rektor, vid sitt installationstal den 15 september.

Installationen ägde rum i aulan i universitetets huvudbyggnad i Vasaparken. Peter Larsson, Göteborgs universitets styrelseordförande, betonade universitetets vision: att vara ett universitet för världen.

– Vi kan erbjuda en väldig bredd i våra ämnen men vi står också för starka värderingar, vilket bland annat visas av att Segerstedtinstitutet, som arbetar med att öka kunskapen om våldsbejakande ideologier, är förlagt till vårt lärosäte.

Det var i våras som styrelsen föreslog Malin Broberg som ny rektor, vilket regeringen senare fattade beslut om.

– Malin Broberg har en gedigen akademisk karriär bakom sig, hon har visat stora ledaregenskaper men också en ödmjukhet inför uppdraget och styrelsen önskar henne all välgång i framtiden.

Studenterna står bakom Malin Broberg

Alice Lindén, ordförande för Göteborgs universitets studentkårer, förklarade att denna ceremoni markerar början på något nytt.

– Som professor i psykologi och tidigare dekan är du en perfekt person för den viktiga uppgiften att leda vårt universitet och vi studenter står bakom dig.

Lycka till från tidigare rektor

Malin Brobergs företrädare på rektorsposten, Eva Wiberg, påpekade att inget svenskt lärosäte tidigare haft tre kvinnliga rektorer i rad.

– Du är en lagspelare och seglare som vet hur man navigerar. Du vet också att ensam inte är stark och har därför en rad personer som stöttar dig. Att vara rektor vid Göteborgs universitet är en ynnest och jag önskar lycka till på alla sätt.

Rektorskedjan överlämnad

Eva Wiberg överlämnar Göteborgs universitets rektorskedja till Malin Broberg.
Eva Wiberg överlämnar rektorskedjan till Malin Broberg.
Foto: Kristin Lidell

Sedan överlämnade Eva Wiberg högtidligen Göteborgs universitets rektorskedja till Malin Broberg, som tackade med ett tal.

– För en tid sedan läste jag Michelle Obamas bok Ljuset vi bär. En passage har en underbar liknelse mellan stickning och ledarskap. Hon skriver: ”I stickandet, som i så mycket annat i livet, har jag lärt mig att enda sättet att komma fram till det mer övergripande svaret är att ta en liten maska i taget … Och så småningom, genom flit och tålamod, börjar man få en glimt av själva formen. Man ser något slags svar, den där saken man hoppats på, man ser en ny ordning ta form i sina händer.”

För musikinslagen stod sopranen Julia Nylander och pianisten Beatrice Vanzo samt Göteborgs akademiska kammarkör under ledning av Mathias Harms. Göteborgs Brasskvintett spelade under den akademiska processionen.

Av: Eva Lundgren