Professor Magnus Gisslén, Institutionen för biomedicin, Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet.
Foto: Gunnar Jönsson

Magnus Gisslén ny statsepidemiolog vid Folkhälsomyndigheten

Magnus Gisslén, professor i infektionssjukdomar vid Göteborgs universitet, blir ny statsepidemiolog vid Folkhälsomyndigheten. Han tillträder den 11 september 2023, och kommer då kunna fortsätta ha en anknytning till universitetet inom forskning och forskarutbildning.

– Det känns jättebra och väldigt hedrande. Det blir spännande att gå in i något nytt. Det är också en tjänst av stor betydelse, med uppgifter som måste tas på stort allvar, säger Magnus Gisslén.

Exakt vad hans uppgifter blir är än så länge ganska otydligt för honom, och han räknar med att behöva ägna en period åt att sätta sig in i hur myndigheten arbetar. Klart är att han kommer att kunna vara fortsatt anknuten till universitetet med en viss del av sin tid.

– Jag kommer ha en kombinationsanställning på deltid, men hur stor universitetets andel blir är inte klart ännu. Det är jag jätteglad för, och för mig en förutsättning för att jag skulle kunna ta tjänsten som statsepidemiolog, säger Magnus Gisslén som har många doktorander och pågående forskningsprojekt som han vill fortsätta med.

Tillträder i september

Magnus Gisslén är professor i infektionssjukdomar på Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet sedan 2011, och överläkare på infektionskliniken vid Sahlgrenska Universitetssjukhuset i Göteborg.

Hans närmaste företrädare på posten som statsepidemiolog är Anders Lindblom, vars förordnande förlängs tills Magnus Gisslén tillträder i september. Det meddelar myndigheten på sin hemsida.

Magnus Gisslén är medicinskt ansvarig för hiv-vården i Göteborg sedan mer än 20 år, och har verkat som klinisk konsult på över 20 infektionskliniker i Sverige. Under de senaste åren har han också arbetat som medicinskt ansvarig för covid-19 i Västra Götalandsregionen.

I sin forskning har Magnus Gisslén främst fokuserat på hiv och virusets effekter på det centrala nervsystemet. Han har också genomfört flera forskningsprojekt som rör covid-19, både i Sverige och i internationella samarbetsprojekt.

Gedigen kompetens

Han har erfarenhet från både kliniskt arbete och kapacitetsutvecklingsprojekt internationellt. Utöver detta har Magnus Gisslén medverkat i ett flertal referens- och expertuppdrag som stöd för myndigheter, multilaterala organisationer, akademi, ideell sektor och näringsliv, både nationellt och internationellt.

– Magnus Gisslén är med sin breda bakgrund och gedigna kompetens mycket väl lämpad att axla rollen som statsepidemiolog, säger Karin Tegmark Wisell, Folkhälsomyndighetens generaldirektör, i ett uttalande från myndigheten.

Lyssningstips: Magnus Gisslén i Akademiliv Podcast från Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet (länk till SoundCloud)

Foto: Elin Lindström