Porträtt på föreläsare
De tre ryska deltagarna i seminariet om rysk journalistik: Konstantin Eggert (till vänster), Andrey Arkhangelsky (högst upp till höger) och Andrei Richter (längst ner till höger).

Kraftsamling för ryska journalister i exil

Kriget i Ukraina har inneburit stora utmaningar för oberoende journalistik i Ryssland. Alla betydande nyhetsmedier har lagts ner och många journalister har gått i exil.
Nu träffas många av dem tillsammans med europeiska medieorganisationer på en stor workshop arrangerad av Institutionen för journalistik, kommunikation och medier (JMG), Göteborgs universitet.

Kriget mot Ukraina har i Ryssland gjort det omöjligt för oberoende journalister och medier att bevaka politiska och sociala frågor utan rädsla för repressalier.

Journalister och andra medieaktörer har antingen slutat rapportera om känsliga frågor eller valt att gå i exil i olika europeiska länder. Några har försökt att återetablera sig här i Europa, men många kämpar för att hitta nya arbeten inom journalistik.

Utmaningarna är många och för att kraftsamla på europeisk nivå träffas nu ryska journalister i exil och representanter från ett stort antal internationella organisationer i Göteborg.

Samarbete och stöd

Målet med workshopen är att identifiera de behov och utmaningar som ryska journalister i exil står inför, liksom att hitta vägar framåt för att samarbeta med och stödja dem i Europa.

Workshopen arrangeras den 24–25 april av Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG) vid Göteborgs universitet, med finansiering från Svenska Institutet, och i samarbete med Council of Europe, European Federation of Journalists (EFJ), Svenska journalistförbundet (SJF) och Medieinstitutet Fojo.

Deltar på workshopen gör bland andra Shahin Abbasov, programansvarig, Information Society Department, Europarådet, Andrei Richter, professor, Comenius University i Bratislava, Tove Carlén, jurist, SJF, och Jenny Wiik, docent, JMG Göteborgs universitet. Intervjuer med ryska journalister i exil som deltar i workshopen kan också ordnas.

Dessutom hålls ett seminarium om rysk journalistik under kriget mot Ukraina på JMG dagen efter med:

• Andrei Richter, Professor, forskare vid Dep of Journalism, Comenius University Bratislava, Slovakien. Fd chef för OSSE:s kontor för mediernas frihet och fakulteten för journalistik, Moskvas statliga universitet.
  • Konstantin Eggert, Baltikums korrespondent och krönikör om ryska angelägenheter för Deutsche Welle. Fd programvärd och politisk kommentator för TV Rain, 2016-2018.
  • Andrey Arkhangelsky, Rysk journalist, krönikör, kulturexpert som lämnade Ryssland 2022. Arbetar nu i Berlin som frilans för bl.a. Radio Free Europe/Radio Liberty RFE/RL och deltar i medieprojektet Bild på ryska.