en isbjörn hoppar mellan två isflak
Detta stipendium vill uppmuntra studenter och nya alumner att ta initiativ till aktiviteter, åtaganden och lösningar som kan leda till en positiv påverkan på miljö och klimat.

Klimatstipendium för studenter och alumner

För andra gången utlyser vi nu detta stipendium för dig som har gjort något för klimatet och som vill göra mer. Cornelius-Ernströmgruppen Climate Scholarship kan sökas av studenter på avancerad nivå och av nyblivna alumner.

Alla har ett ansvar för att bidra till att minska den negativa påverkan klimatet och med detta stipendium vill Pontus Cornelius, Ernströmgruppen och Handelshögskolan uppmuntra studenter och alumner till fortsatt klimatinitiativ.

Stipendiet omfattar 50 000 kr och kan sökas av en enskild student eller av flera studenter tillsammans. Studenter ska läsa på avancerad nivå på Handelshögskolan. Även alumner kan söka och ska då tagit examen från avancerad nivå på Handelshögskolan under de senaste tre åren. Man ska ha gjort något för klimatet och nu ha en idé om hur man med hjälp av stipendiet kan göra mer.

Sista ansökningsdag är 2 maj 2023

Läs mer om stipendiet och hur du ansöker.

Om Cornelius-Ernströmgruppen Climate Scholarship

Göteborgsbaserade företagskoncernen Ernströmgruppen har möjliggjort stipendiet i dess tidigare koncernchefs namn – Pontus Cornelius – som tack för hans insatser och brinnande engagemang för klimatfrågor. Pontus Cornelius önskan är att stipendiet erbjuds studenter på Handelshögskolans affärs- och företagsorienterade utbildningar, med syfte att skapa initiativ till hållbara affärer eller affärslösningar som gynnar ett positivt klimat.