Ethiopian PhD students
14 etiopiska doktorander deltar i en utbildning som anordnas av EfD, Göteborgs Universitet och Addis Ababa University.
Foto: Petra Hansson

"Jag hoppas kunna hjälpa till att förbättra människors levnadsvillkor"

Environment for Development, som är beläget på sjätte våningen på Handels, är även till vardags en mycket internationell miljö med personal och studenter från många delar av världen. För närvarande är det ännu mer så än vanligt: 14 forskare från Etiopien deltar i en bilateral doktorandutbildning. Möt en av dem, Gidisa Lachisa!

Doktorandprogrammet, som drivs av EfD och Ekonomiska institutionen vid Göteborgs universitet i samarbete med Addis Abeba University, inkluderar studier i Göteborg två gånger per år, tre månader åt gången.

Bra arbetsförhållanden

– När jag är här kan jag verkligen fokusera på mitt arbete. Jag har tillgång till utmärkta handledare och annan akademisk personal som ger mig mycket stöd och feedback och jag går på väldigt bra seminarier som inte finns i Addis Abeba, säger Gidisa Lachisa.

– Arbetsmiljön är också mycket bra, med tillgång till internet, bibliotek och prenumerationer på en mängd högkvalitativa vetenskapliga journaler. Jag är väldigt tacksam för att jag har fått den här möjligheten, säger han.

Att vara här tre månader i taget är perfekt enligt Gidisa. När han är hemma i Addis är det många förpliktelser som distraherar honom från studierna. Han måste till exempel arbeta för att försörja familjen och sköta sociala åtaganden för övriga släkten.

– Men om jag skulle stanna längre skulle det bli för svårt för min fru och jag skulle sakna min familj för mycket.

Lärorik upplevelse

Det finns förstås en hel del skillnader mellan den livliga etiopiska huvudstaden med över 5 miljoner människor och det mycket mindre och glesbefolkade Göteborg. Gidisa Lachisa tycker att även hans icke-akademiska erfarenheter under hans vistelse har varit inspirerande och intressanta.

Frågar man lokalbefolkningen skulle de flesta säga att Göteborg är kaotiskt med alla byggarbeten och infrastrukturprojekt som pågår. Men en besökare från Etiopien har ett annat perspektiv.

Gidisa Lachisa
Foto: Petra Hansson

– Det är en vacker stad och människor har en bra livskvalitet. Jag har lärt mig mycket om kulturen, infrastrukturen och hur man bygger en bra stad. Jag är imponerad av disciplinen och artigheten. Till exempel, när spårvagnen kommer låter du dem som är på, gå ut innan du kliver in. Å andra sidan är det mindre socialt umgänge, folk är tystare vilket var konstigt för mig i början, säger han.

Ekonomer har en viktig roll

Gidisa Lachisa gör sitt 5:e år av sin doktorandutbildning. Hans forskning fokuserar på hushållens försörjning, trauman och hälsofrågor.

Vad gjorde dig intresserad av ekonomi från första början?

"I utvecklingsländer har man inte ofta chansen att följa sin dröm. Du måste acceptera det som råkar vara tillgängligt för dig. Jag hade väldigt tur som fick läsa ekonomi. Fattigdom är ett stort problem i länder som Etiopien. Men beslutsfattare kan göra mycket för att förbättra samhället och ekonomer har en viktig roll här.”

Vad ska du göra efter din examen?

– Min magkänsla säger att jag kommer att stanna kvar inom akademin, undervisa och forska. Jag vill bidra till en generation med mer kunskap och även ge kunna ge vägledning till beslutsfattare. Jag hoppas att jag kan bidra till att lösa problemen i vårt samhälle och förbättra människors levnadsvillkor.”

Fakta om programmet

EfD driver i samarbete med Ekonomiska institutionen, Göteborgs universitet en bilateral doktorandutbildning i nationalekonomi med Addis Abeba University och University of Rwanda.

Programmet finansieras av Sida.

Samarbetet innefattar fördjupningskurser, såsom utvecklingsekonomi, tillämpad ekonometri, beteende- och experimentekonomi och miljöekonomi samt gemensam handledning av doktorandernas avhandlingar av Göteborgs universitet, och de samverkande universiteten.

Programmet ger också post-doc och gästforskare möjligheter att komma till Göteborg och bedriva forskningssamarbeten.

För mer information om programmet, kontakta Yonas Alem.