Tester utförs på kille som springer på ett löpband

Institutionen för kost- och idrottsvetenskap topprankas

Institutionen för kost- och idrottsvetenskap på Göteborgs universitet är topp-rankad bland Sveriges högskolor och universitet för vetenskaplig produktion inom idrottsvetenskap 2023, enligt Shanghai Ranking.

Varje år utvärderas hundratals lärosäten världen över utifrån sin vetenskapliga produktion och kvalitet och erhåller en rank. Göteborgs universitet och Institutionen för kost- och idrottsvetenskap är det enda lärosäte i Sverige som 2023 hamnar bland de 100 högst rankade i världen inom idrottsvetenskap.

– Rankningen är ett sätt att värdera den forskning vi gör. Ibland vill man ha olika kvitton på vad den forskning som genomförs betyder och bidrar med. Rankningen är ett sådant kvitto som är av betydelse för vår utveckling, säger Daniel Arvidsson, viceprefekt på institutionen för kost- och idrottsvetenskap.

Fokuserar på akademisk excellens

Shanghai Ranking, även känd som Academic Ranking of World Universities (ARWU), är en årlig ranking av universitet runt om i världen, som grundades av Shanghai Jiao Tong University i Kina år 2003. Shanghai-rankningen fokuserar främst på forskningsprestationer och akademisk excellens när den bedömer universitet. Det tar hänsyn till faktorer som antalet alumner och personal som har vunnit Nobelpriset och Fieldsmedaljen, antalet publicerade artiklar i vetenskapliga tidskrifter, samt citeringsfrekvensen av universitetens forskning.

Institutionen för kost- och idrottsvetenskap startade 2010 som en utav fyra institutioner vid Utbildningsvetenskapliga fakulteten på Göteborgs universitet, med ansvar för ämnesområdet idrottsvetenskap. I institutionen ingår också ett topp-modernt idrottsvetenskapligt labb på Skånegatan 14b.

Tvärvetenskaplig forskning en framgångsfaktor

– Utvecklingen av en stark tvärvetenskaplig forskningsmiljö har bidragit till dagens höga internationella ranking inom idrottsvetenskap. Centrum för hälsa och prestationsutveckling, den nu avslutade centrumbildningen mellan Utbildningsvetenskapliga fakulteten och Sahlgrenska akademin, har varit en viktig faktor i denna utveckling, säger Daniel Arvidsson.

Shanghai Ranking

Tidigare ranking på Shanghai-listan för ämnet idrottsvetenskap vid Göteborgs universitet. Exakt ranking visas bara för de 50 översta.

2016: plats 101-150

2017: plats 101-150