Forskare träffas i Ghana.
Forskare i miljöekonomi träffas i Ghana.
Foto: EfD

Inga fler ursäkter för att "inte hitta" kvinnliga forskare - här är listan

María del Pilar tröttnade på att höra ursäkter, som "vi skulle vilja presentera kvinnliga forskare, men vi kan inte hitta några". Så hon skapade en databas med kvinnliga forskare inom miljöekonomi i det globala syd. Listan fortsätter att växa.

Under pandemin blev det mer uppenbart än någonsin för Maria del Pilar: De som medverkar i webinarierna och expertgrupperna är nästan alltid män.

Behandlas nedlåtande

– Det här är naturligtvis inget nytt, men det blev så synligt under pandemin. Och det är så normaliserat att varken män eller kvinnor verkar reagera när det bara är män som deltar i diskussionerna, säger María del Pilar.

Hon har också upplevt att vid de tillfällen då kvinnor faktiskt är med i diskussionerna blir de nedlåtande behandlade och avbrutna mycket oftare än män.

– Jag har till exempel deltagit i en panel där jag var den enda kvinnan. Men även om jag också var den enda som doktorerat så kallades männen för "doktor" och jag var "flickan", säger hon.

Fick massiv mediebevakning

Hon har sammanställt en liknande databas tidigare. Den innehåller kvinnliga forskare i ekonomi (inte specifikt miljöekonomi) och enbart i hennes land, Colombia. Hon lanserade hon en kampanj tillsammans med sina elever för att presentera denna databas för media, arrangörer och andra. Kampanjen blev mycket framgångsrik och fick stor uppmärksamhet i media. Människor har börjat kontakta María del Pilar när de vill hitta relevanta kvinnliga forskare.

Marìa del Pilar
Marìa del Pilar.
Foto: EfD

Råd till president- och kongresskandidater

Som ett resultat av den kampanjen har hon också blivit kontaktad av fyra politiker (alla män) som kandiderar i det kommande president- och kongressvalet i Colombia. De har bett om hennes råd i genusfrågor och de har pågående diskussioner om ämnen som vårdekonomi, förskolor, våld mot kvinnor, ungdomsgraviditeter och kvinnors låga deltagande i politiken.

Bygger ett nätverk

Förhoppningsvis kommer denna nya databas som inkluderar kvinnor i det globala syd och är inriktad på miljöekonomi också att få stor inverkan och belysa det faktum att det verkligen finns många kompetenta kvinnliga forskare som kan delta i expertgrupper och paneldiskussioner och även bidra till att uppnå en jämn könsfördelning.

Denna databas syftar också till att  bygga upp ett nätverk av kvinnliga forskare. För den som vill samarbeta med andra forskare, i andra länder och även på andra kontinenter, kommer detta att vara ett användbart verktyg.

Databasen är för närvarande under uppbyggnad, men kommer så småningom att finnas tillgänglig på EfD:s hemsida. Du kan dock kontakta María del Pilar om du vill hitta en kvinnlig forskare i den globala södern med en specifik kompetens inom området miljöekonomi.

By: Petra Hansson

Om Marìa del Pilar och WinEED

María del Pilar är forskare vid EfD Colombia och ledare för Women in Environmental Economics for Development (WinEED).
Andra aktuella planer för WinEED inkluderar ett mentorskapsprogram och forskningsutbyten.
Här är databasen med kvinnliga forskare i ekonomi i Colombia.