En byggarbetsplats fotograferad från ovan
Foto: Isac Lundmark

Inflyttningen i Handelshögskolans nya hus försenas

I månadsskiftet som gick passerades den punkt i byggprocessen där Akademiska Hus skulle precisera datum för inflyttning i vårt nya hus. Beskedet är att inflyttning inte kommer att kunna ske sommaren 2026. Troligen försenas den ett år. Orsaken till förseningen är att arbetet med schaktning och sprängning för Trafikverkets stationsuppgång varit svårare än väntat.

– Att inflyttningsdatum nu flyttas fram ännu en gång medför givetvis omfattande negativa konsekvenser för vår forskning och utbildning. Medarbetare och studenter har tålmodigt anpassat sig till att verksamheten sedan 2020 bedrivits på en byggarbetsplats. Nu får vi hålla ut ännu ett tag och minimera de skador förseningen leder till säger Per Cramér, Handelshögskolans rektor.

– I vanliga projekt har vi hunnit få stommen på plats när det är dags att lämna besked om inflyttningsdatum. I det här projektet har arbetet med den 25 meter djupa gropen tagit längre tid än väntat. Trots de geologiska undersökningar som Trafikverket gjort har vi stött på överraskningar längs vägen, vilket påverkat hur snabbt sprängningsarbetet kunnat fortskrida. Vi har också haft mycket hårda krav på oss när det gäller hur lite grundvatten som får läcka in. Detta har inneburit ett noggrant och tidsödande arbete med att göra gropen tät, säger Jan Henningsson, projektchef på Akademiska Hus.

Arbetet med att spränga och schakta i gropen beräknas vara klart i början av 2024. Därefter påbörjas arbetet med att bygga nedgången till Station Haga. Lagom till årsskiftet 2024/2025 beräknas arbetet med själva huset att kunna påbörjas ovanpå stationsnedgången. För att vinna tid har man redan nu påbörjat arbetet med att gjuta i den grundare delen av schaktet.

– Att projektet är ytterligare försenat innebär att vi har rätt till kompensation för hur det påverkar vår verksamhet. Tillsammans med Fastighetsavdelningen på Göteborgs universitet har Handelshögskolans ledning en pågående förhandling om hur vi ska kompenseras, säger Per Cramér.