Genom att fokusera på sockermolekyler i bröstmjölk, så kallade oligosackarider, vill Daniel och hans team studera prover från olika däggdjur så som kudu-antiloper för att hitta ny kunskap som kan bidra med värdefull information inom glykobiologi, forskning på bröstmjölk och immunologi.
Foto: Nathan Dumlao and Geraldine Dukes / Unsplash

Hasselbladstiftelsens anslag till unga forskare 2023: 1 miljon kronor till fortsatt forskning på bröstmjölk

Med hjälp av specialutvecklade AI-verktyg fortsätter Daniel Bojar och hans team att undersöka de outforskade sockermolekylerna som finns i däggdjurs bröstmjölk. Under hösten 2023 mottog Daniel ett av de två forskningsanslag för vidaremeritering från Hasselbladstiftelsen som ges till unga forskare vid Chalmers tekniska högskola och Göteborgs universitet. Anslaget på 1 miljon kronor har som syfte att stödja unga forskare inom naturvetenskap. Ansökningarna skickades via rektors nominering.

- Vårt mål är att lära oss mer om biodiversiteten hos dessa molekyler i bröstmjölken, särskilt de som är kopplade till immunsystemet. Vi behöver personal för att fortsätta detta pågående projekt, och därför är jag mycket tacksam för bidraget från Hasselbladstiftelsen, säger Daniel Bojar som är biträdande universitetslektor vid Institutionen för kemi och molekylärbiologi och knuten till Wallenbergcentrum för molekylär och translationell medicin (WCMTM).

Anslaget kommer att användas för finansiering av en anställning inom projektet LactoExplorer.

Egenutvecklade AI-verktyg till hjälp

Glykaner – eller sockermolekyler – är liksom DNA, RNA och proteiner en av de fundamentala delarna i många biologiska processer. Trots att de är en integrerad del av många biologiska processer menar Daniel att vi inte har tillräckligt med kunskap om dem.

Med hjälp av masspektrometri och AI-verktyg som Bojars grupp har specialutvecklat kan glykanernas språk avkodas, och deras beteende och interaktioner med andra molekyler kan förutses. På några sekunder utför AI-verktygen samma jobb som tidigare krävde flera dagars manuellt arbete, dessutom med en oöverträffad känslighet och korrekthet även av lågfrekventa glykaner.

Studerar gråsäl, noshörning, zebra och gutefår

Genom att fokusera på sockermolekyler i bröstmjölk, så kallade oligosackarider, vill Daniel och hans team studera prover från olika däggdjur för att hitta ny kunskap som kan bidra med värdefull information. Det gagna både de breda vetenskapliga fälten och vara särskilt viktigt inom glykobiologi, forskning på bröstmjölk och immunologi.

- En av våra mer spännande upptäckter när vi studerade djurs bröstmjölk är hur mångsidig sammansättningen av mjölken är bland olika däggdjur. Tidigare trodde vi att människor var unika i sin komplexa bröstmjölksammansättningen, men vi hittade ett stort antal nya molekyler hos de däggdjur vi studerar, som till exempel noshörningar och alpackor. Vi kan föreställa oss en framtid där tillsatta molekyler från andra däggdjurs bröstmjölk kan gynna mänskliga spädbarn, men vårt huvudfokus just nu är att förstå de grundläggande funktionerna hos molekylerna, säger Daniel.

Hittills har över 100 helt nya strukturer av oligosackarider identifierats i mjölken från olika däggdjur som noshörningar och alpackor. I nära samarbete med zoologiska institutioner över hela Europa har teamet nu också fått nya mjölkprover från gråsäl, gasell, östafrikansk oryx, zebra och kudu. Prover inkluderar också svenska lantraser som Gutefår. Totalt förväntar sig Daniel att mjölk från mellan 10 och 20 nya däggdjursarter kommer analyseras under projektets tre år.

Sockermolekyler som påverkar hälsa, utveckling och sjukdom

Interaktionerna mellan glykaner och proteiner är avgörande vid infektionssjukdomar. Med ökad förståelse om glykaner får forskarna därmed större insikter om mekanismer bakom både vanliga sjukdomar och virala epidemier. Glykaner har också en viktig roll för hälsa och utveckling, och har avgörande effekter på immunsystemets utveckling.

Läs gärna också ett reportage i Magazine Of The American society for biochemistry and molecular biology

Hasselblad Science

Hasselblad Science är Hasselbladstiftelsens naturvetenskapliga gren. Stiftelsens ändamål är att främja såväl fotografi som naturvetenskap. Inom det naturvetenskapliga området delas det  ut forskningsanslag, donationer och stipendier. Inriktningen för den naturvetenskapliga delen är satsning på större projekt av långsiktig strategisk betydelse och fokusområde är Västsverige.

Hasselblad Science