Person sitter i en träkyrka med en ritplatta
Ett av Gunnar Almeviks många projekt har handlat om restaureringen Södra Råda timmerkyrka.
Foto: Karl-Magnus Melin

Gunnar Almevik får Mandelgrenpriset

Gunnar Almevik, professor i kulturvård vid Göteborgs universitet, får Mandelgrenspriset av Svenska Fornminnesföreningen för hans arbete med medeltida byggnader.

I Svenska Formninnesföreningens medlemsblad februari/mars offentliggörs att årets Mandelgrenspris delas ut ”till Gunnar Almevik, professor i kulturvård vid Göteborgs universitet, för hans insatser med levandegörande, dokumentation och digital visualisering av medeltida byggnader. Priset består av en medalj formgiven av Annie Winblad Jackubowski samt 150.000 kr.”

Grattis! Hur känns det?

Det känns mycket hedersamt. Svenska fornminnesföreningnen har varit aktiv i över 150 år och medverkat i att forma kulturvården.

Vad är Mandelgrenspris?

Det här är ett ganska nyinstiftat pris vad jag förstår genom en donation. Nils Månsson Mandelgren var folklivsforskare och konstnär verksam under 1800-talet. Han var originell och har lämnat ett enastående källmaterial av bilder och uppteckningar efter sig. Han var speciell på det sättet att han intresserade sig för det samtida folklivet, vardagsföremål och bebyggelse, när många forskare vid den tiden studerade det ålderdomliga och konstnärliga. Mandelgren tecknade och dokumenterade sin samtid. För mig har bilden och bildskapandet också varit en viktig del av forskningen och här finns Mandelgren som en inspirationskälla.

Varför är kulturarvsforskning viktigt att uppmärksamma?

Kulturarv hamnar ofta i marginalen i kulturdebatter samtidigt som det är kraftfullt i samhället. Jag har intresserat mig för den byggda miljön. En byggnad eller miljö som brukas idag men som kommer ur det förflutna och som har formats av mänsklig aktivitet över tid kan berätta om dåtidens människor och samhälle, men det är mer än så och oftast i liten utsträckning en fråga om representationer. Den befintliga bebyggelsen med dess mångfald av historier och siktdjup har ofta en annan funktion och ett annat meningsinnehåll idag. Kulturarv är inte enkelt och hur kulturarv brukas i samhället är inte självklart positivt, det ser vi i Ryssland idag. Det handlar inte bara om vad som hände där och då, utan också om hur historia brukas idag. Det handlar om framtiden. Jag anser att kulturarvsfrågor borde uppmärksammas mycket mer och att kulturarv borde problematiseras och diskuteras.

Vad ska du göra med prispengarna?

Det har jag inte hunnit tänka på. Det får väl vara någonting viktigt och i linje med utmärkelsen.

Person snickrar på en husvägg
Gunnar Almevik på Snowhillön på Antarktis, där det finns lämningar av den första svenska antarktisexpeditionen undre ledning av Otto Nordenskjöld.
Foto: Jonathan Westin

Läs mer om priset hos Fornminnesföreningen.