Osebergsskeppet är från Vikingatiden. Licens: CC BY-SA 4.0 DEED
Foto: Wikicommons

Forskare möts kring havets textilier genom årtusenden

Sjövärdiga båtar behöver inte bara en lämplig konstruktion. Båtar behöver rep, segel, rigg och inte minst funktionella kläder för besättningen om de ska överleva livet till sjöss.
– Människor har varit sjöfarare sedan tidig förhistoria. Men mycket lite är hittills känt om vilka textilier, fibrer och material de använde ombord på sina fartyg, säger arkeologen Serena Sabatini, som nu anordnar en konferens på temat ”Maritima textilier”.

Nästa vecka samlas forskare som intresserar sig för textilier som använts till sjöss. Konferensen ”Sailing Textiles” hålls på Humanisten på Göteborgs universitet och forskare från hela europa kommer.

Syftet med konferensen”Sailing Textiles” är att sammanföra forskare inom olika områden. Till konferensen kommer arkeologer, historiker, experter från museer och textilhantverkare, som alla forskar om produktion och användning av segel, maritima textilier, rigg och rep från en rad olika perspektiv.

– Vi hoppas att konferensdeltagarna ska få en bra diskussion som kan bidra till att formulera nya strategier och tillvägagångssätt för studiet av "maritima textilier", säger Serena Sabatini som är docent i arkeologi vid Institutionen för historiska studier.

none
Många hällristningar föreställer båtar. Men hade båtarna segel och hur såg de iså fall ut?
Foto: SHFA

Tillverkning av segel under bronsåldern

Under konferensen kommer flera forskare att presentera sin forskning inom ämnet. Första dagen diskuteras ”Segeltillverkning” från olika perioder - från bronsålder till historisk tid.
Andra dagen av konferensen får naturvetenskapliga undersökningar och reptillverkning stå i centrum.

Konferensen avslutas med att professor Eva Andersson Strand berättar på temat ”Kläder och sjöresor i Skandinavien under järnåldern och vikingatiden”.

Att konferensen är förlagd till just Göteborgs universitet förklarar Serena Sabatini;

– Göteborgs universitet, beläget vid Sveriges västkust, är ju ett världsberömt centrum för forskning och utbildning om havet. Det kändes som ett naturligt val att det var Göteborg som ska vara värd för ett internationellt Euroweb-möte där textilens roll inom sjöfarten ska stå i centrum och utforskas på olika sätt.

Milstolpe för forskning om textilier

none
Vävstolar för ull och lin.
Foto: Cecilia Sjöberg

Konferensen anordnas vid Institutionen för historiska studier men är ett initiativ som tagits inom ramen för COST Action CA 19131 Europe through Textiles (Euroweb). Euroweb är ett nätverk för integrerad och tvärvetenskaplig humaniora och syftar till att formulera en ny vision av europeisk historia baserad på textilier.

– Vi hoppas att konferensen kommer att utgöra en milstolpe i utvecklingen av textilforskningen och havet, säger Serena Sabatini som ska presentera material kopplat till forskningsprojektet The missing link”.

Mer om konferensen och hela programmet finns på Göteborgs universitets webbplats. Segeltextilier- från förhistoria till tidig historia

Text: Cecilia Sjöberg