Detaljbild på verk i trä och metall
The community press av Ola Lindgren

Examensarbeten från HDK-Valand får pris från Ung Svensk Form

I samband med Stockholm Furniture Fair i början av februari, tillkännagavs vinnarna av Ung Svensk Form 2024. Bland årets vinnare finns tre nyexaminerade alumner från HDK-Valand med årgång 2023 och alla har vunnit pris för just sina examensprojekt.

De tre alumnerna som vunnit årets prestigefyllda utmärkelse är Ola Lindgren och Johanna Boman inom kategorin grafisk form/illustration och Karl Ekdahl inom kategorin möbel.

Johanna Boman har studerat Konstnärligt kandidatprogram i design och valde att göra en kort stopmotion-film med titeln Verklighetens folk som sitt examensprojekt. I filmen får tittaren följa en folkdräkt under slutet av 1800-talet, från det att den sys till att den klipps sönder och slutligen används som trasor för att skura golv. Genom filmen vill Johanna Boman lyfta fram folkdräktens ständiga förändring och hur folkdräkter är inte ett statiskt objekt, utan något som påverkas av omvärlden och möten mellan människor.

Närbild på en dockas händer som hanterar tyg
Stillbild från filmen Verklighetens folk av Johanna Boman

– Jag är oerhört tacksam att få vara en del av Ung Svensk Form 2024 och ser verkligen fram emot att få ta del av de andra vinnarnas bidrag. Det är oerhört givande att få ta del av andras kreativa skapande, och jag ser fram emot att bli inspirerad, säger Johanna Boman

Ola Lindgren tog sin examen i Konstnärligt masterprogram i design med sitt examensprojekt "The Community Press – Graphic Design and Public Communication in Speculative Low-Tech Societies”

– Med projektet The Community Press undersöker jag vilken roll grafisk design, offentlig kommunikation och skriftspråk spelar i relation till akuta politiska eller miljömässiga utmaningar. Detta gör jag genom att placera projektet i ett scenario där jag låter egentillverkade primitiva grafiska redskap visualisera och förmedla en historia. Resultatet är en ”community press”, en hybrid av en installation av en fungerande tryckverkstad, en ”tryckperformance” och en deltagande workshop där besökare uppmuntras att bidra med texter som sedan sätts, trycks och hängs upp under pågående utställning, säger Ola Lindgren

Nytt för i år är att PostNord Frimärken kliver in som stipendiegivare i Ung Svensk Form. I år har tre stipendiater utsetts till detta arvoderade skissuppdrag från PostNord och Ola Lindgren är en av dessa vinnare.

Det är känns som en stor ära att få ta emot utmärkelsen Ung Svensk Form 2024 och Postnords frimärksstipendium för mitt arbete med The Community Press. Detta gör att projektet kommer att leva vidare i utställningsformat i ett år till. Det ska bli spännande att se vad det kan leda till och hur verket ska tas emot av en bredare publik, säger Ola Lindgren

stol i trä står i ett rum
Möbel från Karl Ekdahls examensutställning

Den tredje prisvinnande alumnen är Karl Ekdahl från Konstnärligt kandidatprogram i möbeldesign med inriktning trä, ett program som studeras på campus Steneby i Dals Långed. Karls vinnande bidrag är titulerat Materials in Tension och han vinner pris under kategorin möbel.

Med projektet ville Karl Ekdahl genom materialbaserad forskning hitta alternativa sätt på vilka material kan sammanfogas för att få en djupare förståelse för materialrelationen mellan textil och trä. I projektet användes mekanisk spänning för att utforska tygets potential som en strukturell komponent i en möbel.

Det känns otroligt stort! Jag har sökt till Ung Svensk Form tidigare under min utbildning så det känns extra roligt att bli utvald just i år med mitt examensarbete. Min förhoppning är att detta pris med tillhörande utställningsmöjligheter ska leda till att jag kan hitta kontakter och möjliga samarbetspartners inom branschen. Jag kommer även att vara på plats i mässans monter under helgen, säger Karl Ekdahl

Kandidatprogrammen Design och Möbeldesign med inriktning trä har öppet för ansökan 19 januari - 1 mars.
Läs mer om programmen i nedan.

Ung Svensk Form
  • Ung Svensk Form är en årlig utmärkelse och en utställning som genomförs av Svensk Form. Projektet är en plattform för ung, svensk design som uppmärksammar behovet av att skapa kreativt utrymme inom designarbetet.
  • Utställningen syftar till att öka och bredda kunskapen om ung och nyskapande svensk formgivning samt att nå ut till nya målgrupper.
  • De tidigare utställningarna har rönt stor uppmärksamhet både i Sverige och internationellt och många av tidigare års utställare är numera väl etablerade inom sina respektive områden.
  • Utställningen Ung Svensk Form 2024 är en samproduktion mellan Svensk Form och Dunkers kulturhus. Projektet genomförs i samarbete med Svenskt Trä, IKEA of Sweden, Stockholm Furniture Fair, Malmö stad och en lång rad utställningsarrangörer och stipendiegivare.