Studenter i Göteborg.
Foto: Nathalie Greppi

500 fler sökande till Socionomprogrammet i höst

Söktrycket ökar för studier vid Göteborgs universitet. Bland de mest sökta utbildningarna finns Socionomprogrammet. Programmet toppar listan och har fler sökande till höstens termin än föregående år. Det är också ett av de mest eftertraktade bland motsvarande program i landet.

När ansökan stängde på måndagskvällen den 15 april hade 78 911 personer sökt en utbildning vid Göteborgs universitet. Likt föregående är är kandidatprogrammen bland de mest sökta.

Socionomprogrammet är en av de tio som rankar sig högt upp på listan av populära program att söka till. Dessutom hamnar programmet i topp vid en jämförelse av förstahandssökande för motsvarande program vid andra lärosäten i landet.

Fler sökande till höstterminen 2024

Som alltid är det högt söktryck på socionomprogrammet. Till höstterminen har hela 4 039 personer sökt till programmet, en ökning med nästan 500 sökande än föregående hösttermin.

Bland kurserna finns Kriminologi, Psykologi och Rättspsykologi bland GU:s topp tio.

Göteborgs universitet 10 mest sökta program

• Ekonomie kandidatprogrammet
  • Juristprogrammet
  • Läkarprogrammet
  • Socionomprogrammet
  • Psykologprogrammet
  • Sjuksköterskeprogrammet
  • Personalvetarprogrammet
  • Software Engineering and Management
  • Tandläkarprogrammet
  • Statsvetarprogrammet

Fyra program är vid Samhällsvetenskapliga fakulteten

Fyra av de tio mest sökta program finns vid Samhällsvetenskapliga fakulteten.

Vid Samhällsvetenskapliga fakulteten finns utbildningsprogrammen Socionomprogrammet, Psykologprogrammet, Personalvetarprogrammet och Statsvetarprogrammet.

De är också mest eftertraktade bland motsvarande program i landet, enligt undersökning av Universitets- och högskolerådet (UHR)