Annelie Dagerklint (i mitten) pratar med två personer
Annelie Dagerklint (mitten) ansvarar för Partnerprogrammet
Foto: Carina Gran

20 år av partnerskap

Ända sedan starten 1923 har Handelshögskolan haft en nära relation med det omgivande samhället. För 20 år sedan startade Partnerprogrammet – ett strukturerat samarbete med tydliga fördelar för alla parter.

Annelie Dagerklint och Ingmarie Karlgren var med och sjösatte Partnerprogrammet 1999.

– Vi tittade förstås på hur andra handelshögskolor i världen gjorde. På vissa håll var upplägget mer åt cocktailparty-hållet. Vi ville fokusera på samarbete och innehåll. Det var hårt jobb, men vi fick ombord flera partners redan första året. Det kändes som om det fanns ett uppdämt behov av att få kontakt med akademin, berättar Annelie Dagerklint.

Employer branding och kompentensutveckling

En tidig signal från partnerföretagen var att de vill ha hjälp med att hitta rätt studenter. Verksamheten Career Service kom igång hösten 2000.

– Vi kan inte vara ett regelrätt headhunting-företag, men vi kan hjälpa våra partnerföretag att visa sitt erbjudande för studenterna, säger Annelie Dagerklint.

– Som partnerföretag kan du få hur mycket sändningstid du vill för employer branding. Men det måste vara kvalitet på insatserna. Studenterna är inte lika lättflirtade som de var för 20 år sen. Vi vet vad som krävs och hjälper gärna till, säger Ingmarie Karlgren.

Kompetensutveckling är ett annat viktigt område inom Partnerprogrammet. Varje år arrangeras många tillfällen till lärande och utveckling; från snabba injektioner i så kallade Meeting Points, till längre och mer djupgående samarbeten som i exemplet Executive Faculty.

– Trenden över tid är att företagen vill ha ett mer skräddarsytt samarbete. Vi hade till exempel en Executive Workshop för 30 personer från SKF med en gästprofessor från San Fransico, säger Annelie Dagerklint.

Håller utbildningen levande och relevant

I ett äkta partnerskap flödar kunskapen i båda riktningar. Via partnerföretagen får Handelshögskolan en ökad förståelse för utmaningar och kompetensbehov i samhället

– Det finns ett revisionsnätverk i partnergruppen. De lyfte att studenterna behövde mer IT-kunskap i sin utbildning. Nu har man lagt till en kurs i programmet; ett konkret exempel på hur det kan fungera, säger Ingmarie Karlgren.

Om Partnerprogrammet

Ett strukturerat samarbete mellan Handelshögskolan och företag och offentliga verksamheter, med syftet att skapa värde för alla parter.

Partnerskap erbjuds på två nivåer: Senior Partner och Associate Partner

Läs mer om Partnerprogrammet