Rhian Waller bland kallvattenskoraller i Patagonien.
Rhian Waller är intresserad av hur klimatförändringarna påverkar djuphaven. På bilden dyker hon bland kallvattenskoraller i Stilla Havet utanför Chiles kust.

Vår nya universitetslektor Rhian Waller forskar om djuphavskoraller

I januari lämnade Rhian Waller den amerikanska östkusten för Sveriges västkust och en tjänst på institutionen för marina vetenskaper. Rhian har tidigare erfarenhet från ett år som gästforskare på Tjärnölaboratoriet och uppskattar närheten till koraller och andra djuphavsarter som stationen erbjuder.

Vad ska du arbeta med här?

– Min forskning handlar om reproduktion (fortplantning) och utveckling hos kallvattenlevande organismer, särskilt djuphavskoraller. Jag är intresserad av hur reproduktionen styrs av den omgivande miljön, och hur klimatförändringarna kan komma att påverka djuplevande djur i framtiden. Reproduktion är en grundläggande process, utan den kommer ingen art att överleva; så i detta föränderliga hav är det viktigt att vi förstår vilka effekterna kommer att bli.

– År 2019 var jag gästforskare på Tjärnö genom ett Marie Curie-stipendium. Jag samarbetade med Ann Larsson och Anita Tullrot (Kosterhavets Nationalpark), och tittade på reproduktion hos den revbyggande ögonkorallen, Lophelia pertusa. Vårt samarbete ledde vidare till nya frågeställningar inom reproduktionsforskningen, som hur befruktningsframgången påverkas av strömförhållanden i det omgivande vattnet – något som aldrig har undersökts hos dessa koraller tidigare.

Vad gjorde du tidigare?

– Jag kommer från en forskartjänst vid University of Maine, men jag arbetar i djuphavsmiljöer över hela världen. För närvarande har jag projekt i Alaskabukten, chilenska Patagonien, nordöstra Atlanten och i Antarktis.

Vad gillar du att göra när du inte arbetar?

– För det mesta umgås jag med min man och våra två små söner. Vi gillar att vara utomhus – åka skridskor och pulka på vintern; vandra, campa och bada på sommaren. Den senaste tiden har vi cyklat mycket, och vi ser fram emot att prova på cykelsemester i sommar på några av Sveriges cykelleder.

Något mer som du vill berätta?

– Bara att jag är väldigt glad över att vara tillbaka! Det är ett stort steg att lämna USA efter att ha bott där i 20 år (jag kommer ursprungligen från Storbritannien), och det har varit en mycket lång process, speciellt mitt i en pandemi. Att sälja vårt hus, skaffa arbetsvisum, ordna med skola och förskola till våra pojkar, skicka alla personliga tillhörigheter – allt kräver mycket logistik, tid och tålamod. Mina erfarenheter från att organisera multinationella forskningsexpeditioner har verkligen kommit till nytta! Men vi är väldigt glada över de möjligheter som flytten innebär, för mig som forskare och lärare, men också för min familj som får växa upp i Sverige.

Rhian Waller
Rhian Waller är ny universitetslektor vid institutionen för marina vetenskaper. Hon har sin arbetsplats på Tjärnö marina laboratorium.
Foto: Susanne Liljenström