dykare med alger
Foto: Johan Wingborg

Lediga jobb

Här hittar du lediga anställningar som relaterar till havet på Göteborgs universitet. För att söka en anställning hos oss måste du registrera ett konto i vårt rekryteringssystem.

Forskningsassistent för projekt i miljörätt

Juridiska institutionen söker en forskningsassistent som kommer att arbeta med ett projekt med titeln: ”Smart Port Enforcement: The Prevention of Marine Pollution by Algorithm”. Den främsta arbetsuppgiften är att analysera de svenska rättsliga förutsättningarna för att använda obemannade flygfarkoster (UAV) och obemannade undervattensfarkoster (UUV) i en marin kontext.

Sista ansökningsdag: 2024-05-09

Doktorandplats i fysisk oceanografi

Institutionen för marina vetenskaper söker en doktorand till ett projekt med fokus på att analysera den vältande variabiliteten i klimatsimuleringar med olika upplösningar och identifiera de huvudsakliga processerna som styr den. Huvuddelen i projektet kommer att handla om havets masscentrum som används som en proxy för den globala havsskiktningen.

Sista ansökningsdag: 2024-05-15

Postdoktor i klimatologi: extrema vindar och framtida havsnivå

Institutionen för geovetenskaper söker en postdoktor till ett projekt där du med hjälp av multi-klimatmodell projektering och downscaling-metoder kommer att beskriva framtidens vindar i Nordeuropa; hur och varför deras extrema värden har ändrats och kommer att ändras ytterligare. Vidare kommer du att använda deras relation med havsnivån för att förutse översvämningsrisken.

Sista ansökningsdag: 2024-05-20

Doktorand i biokemi – vattenkanaler hos fisk

Institutionen för kemi och molekylärbiologi söker en doktorand till ett multidisciplinärt projekt som vill vi öka kunskapen om de molekylära mekanismerna hos fiskens aquaporiner med fokus på tarm och spermier. Kunskap om dessa vattenkanalers funktion ger insikt i hur homestasis kan bibehållas, samt belyser de molekylära förutsättningarna för god hälsa och välfärd i odling, både när det gäller fiskarnas salt/vattenbalans och fortplantning.

Sista ansökningsdag: 2024-05-22

En doktorand i civilrätt med inriktning mot sjö- och transporträtt

Juridiska institutionen söker en doktorand till ett projekt med fokus på reglering av fenomen inom sjöfart och andra transporter med hjälp av civilrättsliga medel. Projektet är en del av pågående forskning kring regleringsmodeller som bedrivs inom ramen för civilrättsgruppen och oceangruppen vid Juridiska institutionen.

Sista ansökningsdag: 2024-06-07