Göteborgs universitet
Demonstration för havet.
Foto: Fridays for future

Skaffa en plan för din oro och ditt engagemang

Många mår dåligt på grund av miljöproblem som klimatförändringar, utrotning av arter och plast i havet. Alla kan inte heller göra allt, men alla kan göra något. Läs igenom vårt sexstegs program för att tänka igenom vilken typ och nivå av engagemang som passar dig.

1. Acceptera att du är en del av systemet

Vårt ekonomiska system (som du är en del av men inte har varit med och byggt upp) kräver idag att vi t ex pendlar till arbetet och skolan. Ohållbart producerade varor är ofta billigare än hållbara alternativ. Personlig förändring är en viktig pusselbit men det krävs idag systemförändringar för att möjliggöra ett mer hållbart liv.

2. Fokusera på systemet

Kräv att de företag och personer som har idag tjänar miljarder på våra delade resurser sätter hållbarhet i fokus. Rösta på politiker som sätter hållbarhet i centrum, eller driv på och lyft frågan på din skola, inom din kommun eller inom din politiska inriktning. Miljön angår alla från höger till vänster.

3. Definiera din roll

Vill du inte bli expert på globala försörjningskedjor och konsten att protestera? Då kan du erbjuda de färdigheter och resurser du redan har. Gillar du att dansa, diskutera, skriva, måla, sjunga, eller organisera fester och events? Ställ in en hållbar nivå av engagemang för dig själv och försök att hålla den uppe.

4. Engagera dig

Systemiska förändringar är komplicerade att få till men är inte omöjliga. Ingen ensam person kan dock få dem att hända. Om du inte vill dra igång ett eget initiativ, finns det lyckligtvis redan hundratals grupper som jobbar med hållbarhet som man kan stödja och engagera sig i.

5. Ta reda på vad du kämpar för

Det finns ingen verklig tröskel som betyder att det är "för sent" eller att ”det är kört”. Ju mindre miljöpåverkan desto bättre, och det är alltid värt att kämpa för. Det är viktigt för vår motivation och mentala hälsa att ha en bild i åtanke av vårt mål: en realistisk god framtid.

6. Visa upp ditt engagemang

Människan är ett socialt djur och vi känner trygghet i att göra som andra gör, genom att visa upp dina åsikter, ditt engagemang och livsval kan det inspirera och bidra till att även andra vågar ta steget att göra detsamma.