Stapeldiagram på en dataskärm
Foto: M.B.M - Unsplash

Mål 8 - anständiga arbetsvillkor och ekonomisk tillväxt

Handelshögskolan har en ledande roll i det internationella arbetet med mål 8 som koordineras av Göteborgs universitet. Det finns forskning relaterad till mål 8 vid alla institutioner och enheter inom Handelshögskolan.

Exempel på forskning

Ekonomi och samhälle

Institutionen har en stark forskning inom innovation och entreprenörskap. Man är värd för Centrum för kunskapsintensiva innovationsekossystem (U-GOT KIES), där forskningen kretsar kring kunskapsintensiva innovationsekosystem, hur de påverkar samhällens välstånd och hur de skapar förutsättningar för ekonomisk tillväxt.

Företagsekonomi

Inom Företagsekonomiska institutionen bedrivs forskning om arbetsmarknadsmobilitet, strukturomvandling, Human Resource Management. Där finns även forskning som studerar  entreprenörskap och tillväxtföretag, styrning och reglering av banker och en omfattande forskning inom turism och handel. Centrum för turism och Centre for Retailing är två centra kopplade till institutionen.

Juridik

Juridiska institutionen finns omfattande forskning relaterad till informationsystem och säkerhet vid transporter. Där finns även forskning om legalitet och proportionalitet i arbetsmiljötillsynen

Nationalekonomi

Mål 8 är  ett viktigt område för alla utvecklingsekonomer och inom institutionen studerar man frågor som: Hur påverkar olika policys produktivietet och ekonomisk tillväxt? Vad förklarar varför vissa länder förblir fattiga med andra haft stark ekonomisk tillväxt? Vilken roll kan investeringar, handel och bistånd/utvecklingssamarbete spela?

Environment for Development (EfD)

EfD är ett globalt nätverk av forskningscenter som bidrar till att lösa världens mest akuta miljö- och utvecklingsutmaningar genom policy-relevant forskning, kapacitetsutveckling och policypåverkan. Forskningen fokuserar på att tillämpa nationalekonomiska verktyg för att bidra till bättre policies för hållbar utveckling i det Globala Syd. Inom denna ram ryms en stor bredd på inriktningar.

Gothenburg Research Institute (GRI)

GRI finns forskare från olika discipliner och forskning som bland annat studerar AI i samhället, entreprenöriell finans och en omfattande konsumtionsforskning inom Centrum för konsumtionsforskning.

Globala målen symbol - 8

Anständiga arbetsvillkor och ekonomisk tillväxt

Under de kommande 20 åren väntas den globala arbetskraften öka med 800 miljoner människor vilket kräver stora ansträngningar för att skapa nya jobb som också är hållbara för människa och miljö. Genom att skapa goda förutsättningar för innovation och entreprenörskap samt säkerställa anständiga arbetsvillkor för alla gynnas en hållbar ekonomisk tillväxt som hela inkluderar hela samhället.

Läs mer om mål 8

Forskare vid Handelshögskolan som är aktiva i inom universitetets SDG8-initiaitiv

Ola Olsson, professor i nationalekonomi

Thomas Sterner, seniorprofessor i miljöekonomi