Foto: Tomi Setälä

Projekttid
2022 - 2024
Projektägare
Institutionen för kost- och idrottsvetenskap

Kort beskrivning

Det finns många institutionella, ekonomiska, sociala och psykologiska hinder när det gäller att implementera skarpsynta kriterier för offentlig måltidsupphandling. Projektet StratKIT+ angriper dessa utmaningar genom att tillhandahålla en verktygslåda - Verktygslådan för hållbara offentliga måltider – översatt till 10 olika språk, som underlättar implementeringen av hälsosamma och hållbara offentliga måltider inom Östersjöregionen. Dessutom erbjuder projektet genom sin hemsida en plattform med kunskapsresurser, samt en gemensam digital mötesplats för olika intressenter.

Det finns idag ett behov av stöd, vägledning och nätverkande inom grön offentlig upphandling och måltidsutveckling för att öka möjligheterna att nå miljömål och samtidigt leva upp till kraven på att servera näringsriktiga måltider. Vissa kommuner och myndigheter behöver dessutom bättre kunskapsunderlag om mat och offentliga måltider för att kunna göra lämpliga prioriteringar och avtal i den offentliga upphandlingen. Det finns i dagsläget en rad olika aktörer som erbjuder stöd, men ofta saknas praktiska exempel med god tillgänglighet. Detta är vad som utvecklas i den nya verktygslådan för offentliga måltider, Sustainable Public Meal Toolkit+.

I många fall saknas även resurser (till exempel tid, kunskap, finansiering, stöd) för att utveckla en hållbar offentlig måltidsorganisation, men med verktygslådan kan måltidsaktörer samarbeta genom att dela kunskap och idéer med varandra. Detta kan i sin tur bidra till att motivationen och engagemanget att arbeta med hållbarhetsmålen ökar. Kommuner, producenter och grossister ska också kunna reagera snabbt på utmaningar som påverkas av lagändringar, sociala förändringar och olika kriser, samtidigt som de kan agera som lokala pionjärer inom Grön offentlig upphandling och hållbar måltidsutveckling. StratKIT+ kommer att bidra med en mängd olika sätt till ökad hållbarhet för offentliga måltider i regionen kring Östersjön (BSR= Baltic Sea Region); genom att bidra med en öppen plattform med kunskapsresurser, bistå med ett transnationellt nätverk och en verktygslåda för hållbara offentliga måltider som bygger på testade exempel från deltagarländerna.

Dokument

COVID-19 Driven Adaptations in the Provision of School Meals in the Baltic Sea