Foto: Margaretha Häggström

Identitetsskapande, representation och lärande: Porträtt i undervisning

Forskningsprojekt
Avslutad forskning
Projekttid
2015 - 2022
Projektägare
Konstnärliga fakulteten

Finansiär
Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

Kort beskrivning

Projektet tar avstamp i en pilotstudie, genomförd i gymnasieskolan och det som tidigare benämndes Individuella programmet, inom vilket ett så kallat kurspaket utformades. Kurspaketet bestod av kurserna estetisk verksamhet bild, estetisk verksamhet drama, svenska och retorik. Syftet med kurspaketet var att öka elevers möjlighet till måluppfyllelse i de integrerade kurserna, ökad självkännedom, självkänsla och känsla av agens. En del i undervisningen handlade om att iscensätta sig själv. Dessa idéer implementerades därefter på grundlärarutbildningen, där de fortfarande är ett stående inslag.

I det fortsatta arbetet med att integrera iscensättning i en av grundlärarutbildningens kärnkurser, och att arbeta med porträtt i bildämnet på olika sätt har flera mindre studier genomförts, vilka utmynnat i artiklar och konferenspresentationer. Artiklarna listas i det följande.

Publikationer

Häggström, M. (2022). This is me! Visual art as means to identify self and the “bigger picture”. In G. Coutts, T. Eça, Y. Hung, S. Kim, L. Wang, G. Pataky & J. Silverman (red.)
Learning Through Art: International Pictures of Practice. (370-377). InSEA Publications.

Häggström, M., Wallin, M., & Gavelin, C. (2021). Who Are You and Who Am I? An Autoethnographic Study on How Mirror Neurons Guide the Artwork in a Collaborating Art Project. International Journal of Arts Humanities and Social Sciences Studies, 6(7), 1-10. http://www.ijahss.com/Paper/06072021/1179451448.pdf

Häggström, M. (2020). Embodied connective aesthetics: A collaborative art project guided by mirroring. In D. M. Baylen (Ed.), Crossing boundaries and disciplines: The book of selected readings 2019 (s. 82-96). International Visual Literacy Association. ISBN: 978-0-945829-13-3

Häggström, M., Wallin, M., & Gavelin, C. (2020). Do you see how I feel and can you feel it? An autoethnographic study on how mirror neurons guide the art-work in a collaborating art project. InSEA proceedings: Making. 1-10. International Society for Education through Art. https://doi.org/10.24981/2020-1

Häggström, M. (2019). Visual Genealogy of Portraits, Self-portraits and Selfies - Same Phenomenon, Different Phase of History. In D. M. Baylen (ed.), Dreams and Inspirations: The Book of Selected Readings 2019. (s.66-83). Carrollton, GA: International Visual Literacy Association.

Häggström, M. (2017). Selfies, performativitet och lärande. I M. Häggström & H. Örtegren (red.), Visuell kunskap för multimodalt lärande. (115-129). Lund: Studentlitteratur.

Häggström, M. (2016). När lärarstudenter blir änglar. I M. Häggström, C. Georén Sprung & T. Kareld (red.), Änglaspråk och magplask. Multimodalt perspektiv på svenska. (191-208). Studentlitteratur

Häggström, M. (2015). Become Your Opposite Person - Participation and Communication by Visual Representation. I Â. Saldanha (red). Risk and opportunity for visual art education in Europe, (223-238). APECV/Insea.