Fem frågor till Chiara Fasoli...

... som läser sista året på masterprogrammet Hållbar produktion och nyttjande av marina bioresurser och som varit med och satt upp en akvaponi på Fridaskolan i Göteborg.

En kvinna visar en odling i ett klassrum.
Foto: Olof Lönnehed

1 Förklara vad en akvaponi är!

– Det är ett slutet system bestående av tre delar: bakterier, växter och fisk. Vattnet från fisktanken renas först av bakterierna och blir sedan till näring för växterna. Växterna växer upp till tre gånger så snabbt i vatten som i jord, och upp till 90 procent av allt vatten återanvänds.

2 Varifrån kommer initiativet?

– Bakom projektet står centrumbildningen Blå mat och syftet är att elever i årskurs åtta ska lära sig mer om hållbar matproduktion genom att få göra saker hands on. Men det kan också kopplas till andra ämnen och delar i läroplanen.

3 Vilken är din roll?

– Jag skriver just nu mitt examensarbete, där jag tar fram riktlinjer för hur lärare kan använda ett akvaponiskt system som ett verktyg i lärprocessen. Jag hjälper också till att sköta anläggningen, med elevernas hjälp.

4 Vad har du för bakgrund?

– Jag har en kandidatexamen i kommunikation från mitt hemland Italien, men kände att jag ville skifta mina studier mot hållbar utveckling. Det var en manifestation med nätverket Extinction Rebellion som fick mig att reflektera kring framtidens utmaningar och hur jag kan bidra till att hantera dem.

5 Vad har du för framtidsplaner?

– Jag vill gärna stanna i Sverige, eftersom jag upplever att hållbarhetsfrågorna är mer centrala här. Men så småningom vill jag gärna återvända till Italien och kanske starta en akvaponibaserad restaurang, för att kombinera hållbar turism, utbildning och matproduktion.

Text: Camilla Persson