Foto: Maja Kristin Nylander

Projektägare
Konstnärliga fakulteten

Finansiär
Pedagogisk utveckling och interaktivt lärande (PIL)

Kort beskrivning

Under 2021 genomfördes ett utvecklingsprojekt vid Konstnärliga fakulteten, finansierat av enheten för Pedagogisk utveckling och interaktivt lärande (PIL), med syftet att främja kompetens kring hybridundervisning bland undervisande personal på institutionerna HDK-Valand – Högskolan för konst och design och Högskolan för scen och musik. Projektet genomfördes mellan hösten 2020 och våren 2022.

I utvecklingsarbetet ingick utprovningar av hybridundervisning med samtidig nätburen undervisning på campus och distans och genomförandet av högre pedagogiska seminarier för spridning av resultaten.

Projektet syftade till:

• Att främja kompetens kring hybridundervisning bland undervisande personal med syfte att utveckla institutionernas digitala kompetens.
  • Utprovande av metoder där hybridundervisning används med enkla medel och med mobil utrustning.
  • Genomförande av högre pedagogiskt seminarium för att dela erfarenheter från projektet med syfte att utveckla och sprida kunskaper om digitala arbetsformer vid fakulteten.
  • Att observera och beforska utvecklandet av hybridundervisning med syfte att engagera en grupp intresserade lärare som samtidigt deltog i en studiet av metodens effekter.

Dessutom syftade projektet till att sprida kunskap om hybridundervisning med syfte att generera ny kunskap utifrån erfarenheter i projektet i en konstnärlig akademisk kontext.

Lärarna utprovade både teknisk utrustning och metodik i sin egen undervisning och samlade erfarenheter som dokumenterades och diskuterades genom återkommande möten. I lärarnas uppgifter ingick att delta i ett fakultetsövergripande seminarium där de berättade om sina erfarenheter. Redan innan Corona-pandemin hade ett flertal lärare, med erfarenhet av hybridundervisning vid andra lärosäten, påtalat att de saknar den kompetens och utrustning som behövdes för att kombinera campus- och nätburen undervisning vid institutionerna. Behovet ökade dessutom markant under pandemin.

De teoretiska utgångspunkterna togs i forskning av Hilli (2016), Vuopalas (2013) och Westling Allodi (2007, 2010). Resultatet ledde till att i nätburna undervisningsformer förankrades i de deltagande lärarnas kurser på ett mer genomgripande sätt och utgjorde stöd genom användandet av digitala verktyg som ligger nära de specifika behov som finns för konstnärliga och konstpedagogiska utbildningar. Genom utvecklingsprojektet fick fler lärare kännedom om hur man med relativt enkla medel kan utveckla former för hybridundervisning.

De lärare som deltog i projektet var Ylwa Andersson, adjunkt Högskolan för scen och musik, Per Johansson, adjunkt Högskolan för scen och musik, Mia Keller, adjunkt HDK-Valand, Dan Tommi Hildén, adjunkt HDK-Valand, samt Tarja Karlsson Häikiö, professor HDK-Valand (projektledare). Emma Tveita, adjunkt på Högskolan för scen och musik, var också knuten till projektet. Arne-Kjell Vikhagen, lektor på HDK-Valand och som var representant i PIL:s råd för digitalisering, deltog i ansökningsarbetet.

Den 12 september 2021 presenterades projektet vid ett Högre pedagogiskt seminarium där all undervisande personal var inbjudna vid Konstnärliga fakulteten. De fakultetsövergripande Högre pedagogiska seminarierna arrangeras terminsvis och var ett forum vid fakulteten för utbyte av pedagogiska erfarenheter. Projektet presenterades också på Högre pedagogisk konferens som anordnades av Göteborgs universitet den 23 november 2021.

Forskningen utgjordes av följeforskning av lärarnas utprovning av teknik och metodik kring hybridundervisning. Resultaten sammanställdes i en vetenskapligt förankrad rapport och kommer att publiceras i en kommande artikel.