Bild
Person surfar på sin mobiltelefon.
Foto: Paul Hanaoka
Länkstig

Digcon – Digitaliseringen av konsumtionskulturen

Forskningsgrupp
Avslutad forskning
Projekttid
2013 - 2016
Projektägare
Centrum för konsumtionsforskning

Kort beskrivning

Syftet är att undersöka de sociala, kulturella och ekonomiska konsekvenserna av konsumtionens digitalisering. I det internationella tvärvetenskapliga projektet samverkar forskare från Centrum för konsumtionsvetenskap och Centre for retailing på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, Handelshögskolan i Stockholm och Université Tolouse II.
För att förstå digitaliseringens effekter på konsumtionskulturen är det nödvändigt att studera både teknologiernas och konsumtionsvarornas sociala och kulturella sammanhang, de tillverkare och marknadsförare som tagit fram och spridit teknologierna samt de konsumenter som förväntas använda dem.
Projektet består av fem delstudier och bygger på kvalitativ metodologi med en kombination av arkivstudier, etnografiska metoder, samt innehålls- bild-och textanalyser.