Foto: Tarja Karlsson Häikiö

Bedömning i högre konstnärlig utbildning

Forskningsprojekt
Avslutad forskning
Projekttid
2008 - 2012
Projektägare
Konstnärliga fakulteten

Kort beskrivning

Assessment in higher arts education
Studien ingick som en del av bedömning av högre konstnärlig undervisning och handledning i ett större pedagogiskt forskningsprojekt, Assessment in Higher Arts Education mellan åren 2008–2012. Studien genomfördes vid Stockholms universitet, Göteborgs universitet och Malmö högskola. Studien finansierades av NSHU, Myndigheten för nätverk och samarbete inom högre utbildning.

Göteborgsdelen av studien genomfördes som en delstudie vid Högskolan för scen och musik och Högskolan för design och konsthantverk där åtta lärares undervisning följdes och redovisades som fallstudier. Forskningen i Göteborg genomfördes av Tarja Häikiö och Bengt Olsson. En övergripande frågeställning var hur konstnärlig undervisning i design, konsthantverk, lärarutbildning i estetiska ämnen och musik går till.

Studien undersökte bedömning av konstnärlig undervisning och syftade även till att lyfta fram och analysera bedömningskriterier i den konstnärliga undervisningspraktiken med syfte att skapa en gemensam begreppsbildning kring konstnärlig bedömning. Ytterligare ett syfte var en demokratisering av undervisning, dess mål och arbetsformer genom att undersöka hur lärande inom högre konstnärlig utbildning formulerar sina mål för lärande enligt Bolognas kursmål. Forskningsfrågor var:

• Vilka kriterier finns bakom lärares ”holistiska bedömningar”?
  • Hur operationaliseras bedömning av konstnärligt lärande.
  • Vilka kunskapssyner framkommer och används i dessa processer.
  • Hur relateras bedömningskriterier till kursplanemål?

Studien genomfördes som en learning study och i projektet ingick även en fortbildning för de deltagande lärarna och som bidrog till empowerment med syfte att skapa en transformativ utveckling för lärarna som deltog i studien. Resultaten är publicerade i en rapport och i en artikel.

Publikationer

Karlsson Häikiö, T. & Olsson, B. (red.) (2014). Värderingskriterier och bedömningsnormer inom det konstnärliga området (Assessment in higher arts education) – ett pedagogiskt forsknings- och utvecklingsprojekt. Forskningsrapport: Stockholms universitet, Göteborgs universitet, Malmö högskola

Karlsson Häikiö, T. & Olsson, B. (2015). Professionalisering och reflekterad praktik inom högre konstnärlig utbildning. Tema: Högre utbildning och professionell verksamhet. Pedagogisk forskning i Sverige, Nr 3–4, årgång 20, 247-272.