Vilket Västsverige ryms i litteraturen? En litterär busskonferens

Kultur & språk
Samhälle & ekonomi

Dags för en ny omgång av fjolårets sensommarsuccé, den ambulerande konferensen ”Vilket Västsverige ryms i litteraturen”! Följ med på vår bildningsbuss – med kartan i handen i ett klassrum på hjul! Med Litteraturbankens karta över den västsvenska litteraturens geografi kan läsaren och kulturturisten enkelt navigera i landskapet.

Konferens
22 aug 2024 - 23 aug 2024
Göteborg-Bohuslän enligt resplan

Bra att veta
Begränsat antal platser. Konferensen är avgiftsbelagd med kostnader för resa och logi.
Arrangör
Jonsereds herrgård Göteborgs universitet, Kulturförvaltningen Västra Götalandsregionen och Litteraturbanken

Vilka olika Västsverige kan vi lära känna med hjälp av såväl äldre som nyskriven litteratur? Vilken betydelse har platsen för författaren, och hur rör sig denne mellan centrum och periferi, hemma och borta? Vi gör en två dagar lång resa med kortare föreläsningar och samtal på bussen och på planerade stopp längs vägen. Med utgångspunkt i platser, historiska villkor, erfarenheter och konstnärliga gestaltningar fördjupar vi förståelsen för Västsverige och dess litteraturer.

Konferensen vänder sig till dig som är yrkesverksam på litteraturfältet som författare, forskare, utbildare, redaktör, kritiker eller arrangör. Konferensen vänder sig också till dig som är yrkesverksam inom landsortspress, besöksnäring, kulturarv, kulturpolitik och regional utveckling.

Vi reser med buss genom Västsverige med stopp på för ämnet betydelsefulla platser.

RESRUTT
Göteborg – Marstrand – Orust/Henån – Fiskebäckskil – Fjällbacka – Strömstad – Grebbestad – Hällevadsholm – Munkedal – Valbo-Ryr – Ucklum – Solberga/ Kode – Göteborg. Med övernattning på Scandic Laholmen i Strömstad.

TALARE
Uppdateras inom kort.

NÄR: 22 – 23 augusti 2024
HUR: Föreläsningar och fältstudier, uppläsningar och platssamtal, öppen dialog.
Konferensen är avgiftsbelagd med deltagarkostnader för kost och logi.

ANMÄLAN
Föranmälan via anmälningsformulär öppnar senare i vår.  Antalet platser är begränsat.

ÖNSKAR DU FÅ INBJUDAN?
Är du som aktör intresserad och önskar få inbjudan till konferensen? Har du en kollega eller samarbetspartner som skulle vara intresserad? Maila ditt eller dennes intresse till jonseredsherrgard@gu.se tillsammans med namn, organisation och roll inom denna, samt ingång till konferensens ämne.