Snorklande kvinna med VR-glasögon

Vetenskapsfestivalen: Simma med valar på Valhallabadet

Hållbarhet & miljö
Utbildning & lärande

Prova på att snorkla med VR-glasögon i Valhallabadet och upptäck digitala undervattensvärldar.

18 apr 2024
19 apr 2024
Varmvattenbassängen Valhallabadet, Valhallagatan 3, Göteborg
Kostnad
Tillgänglighet
Denna programpunkt har 18-årsgräns. Kom i god tid så du hinner byta om innan din programpunkt börjar.

Medverkande
Géraldine Fauville, forskare, Institutionen för utbildning, kommunikation och lärande, Göteborgs universitet
Bra att veta

Havet, vår enda globala sammanlänkade vattenmassa som vi alla delar och är beroende av, är avgörande för livet på jorden. Vi hänger ihop med havet, men föroreningar av den marina miljön hänger också ihop med oss människor. En förståelse för havet och den roll vi människor spelar är en del i lösningen på krisen.

Ökad havsmedvetenhet

Havsmedvetenhet innebär att förstå havets påverkan på dig och din påverkan på havet. Kunskap hjälper oss att fatta välgrundade och ansvarsfulla beslut om havet och dess resurser. Det kan vara svårt ta in miljökrisen, men Virtual Reality låter oss här ta naturens perspektiv. Denna forskning handlar om användningen av Virtual reality för att uppnå större medvetenhet om havet. Kom och var med om en upplevelse du inte kan få någon annanstans!

Det kommer även att pågå en studie i samband med programpunkten, där du har möjlighet att bidra till forskning.

Praktisk information

Ta med badkläder!

Obs! Begränsat antal platser. Förbokning gäller.

Programpunkten har 18-årsgräns. Kom i god tid så du hinner byta om innan din programpunkt börjar. Missar du din tid kan vi tyvärr inte lösa en ny tid.