En människa står i spotlightens sken
Foto: Natalie Greppi

Konstnärligt talat: Amatören blir expert

Kultur & språk

Amatören blir expert – om jakten på den autentiska skådespelaren, en föreläsning med Kent Sjöström.

Föreläsning
19 feb 2024
Kostnad
Fri entré, biljetter

Bra att veta
Alla biljettbokningar görs online via tjänsten Billetto. Det finns ingen biljettbokning på plats.
Arrangör
Högskolan för scen och musik och Jonsereds herrgård
Kent Sjöström
Foto: Teaterhögskolan i Malmö

I kölvattnet av vinterns heta debatt om huruvida amatörskådespelare kan Guldbaggenomineras eller inte bjuder vi in till ett samtal med Kent Sjöström om autenticitet, dokumentarism och representation i teater och film.

– Är kravet på speciella livserfarenheter viktigt i gestaltningen av en rollfigur?

– Varför skiljer sig synsättet på filmisk och scenisk representation?

– Vilka konstnärliga värderingar och vilken teatersyn speglas i användandet av termer som autentisk, sann eller trovärdig?

Utgångspunkten är docent Kent Sjöströms essä ”Skådespelaren som kroppsligt dokument – amatören blir expert” i antologin Jakten på det autentiska (red. Staffan Julén och Marit Kapla) från 2023. Han är numera verksam vid teaterhögskolan i Prag, men har sin bakgrund som mångårig lärare och forskare på Teaterhögskolan i Malmö.

I samarbete med Jonsereds herrgård