I bakgrunden ett svartvitt fotografi av varvet i Göteborg. Över står utställningens titel och tid för vernissagen.
Foto: Varvshistoriska föreningen

Hisingen - Hur hamnade vi här?

Kultur & språk

Andraårsstudenterna på kandidatprogrammet i design har skapat en unik utställning i samarbete med Riksarkivet och Institutet för språk och folkminnen. I utställningen utforskas Hisingens historia och studenternas projekt vävs samman med arkivmaterial.

Utställning
12 jan 2024 - 30 apr 2024
Riksarkivet, Arkivgatan 9A, Göteborg

Stig in i Hisingens fängslande historia genom utställningen Hisingen - Hur hamnade vi här? - ett projekt av designstudenter vid HDK-Valand i samarbete med Riksarkivet och Institutet för språk och folkminnen (Isof). Designstudenterna har kreativt utforskat arkivmaterial och skapat unika konstverk som ger liv åt berättelser och händelser från Hisingen.

Utställningen strävar inte bara efter att visa upp det förflutna, utan även att genom design belysa en ny aspekt av arkiven. Här har arkivmaterialet blivit källan till konstnärlig inspiration och sammanhangsskapande, så att alla kan ta del av det material som för många kan kännas gömt i arkiven.

Genom att låta Isof och Riksarkivet bidra med sina olika perspektiv skapar utställningen en fascinerande mosaik av Hisingens historia. Isof, som själva dokumenterar språk och kulturarv, och Riksarkivet, som tar emot bevarad information från myndigheter, företag, föreningar och privatpersoner, får mötas och visas upp genom konst och design.

Välkommen till en utställning som inte bara berättar historier från Hisingen utan också ger besökare möjlighet att ta del av framtidens kulturella arv och arkiv.

Vernissage: 12 jan 2024 18:00–20:00

Utställningen visas 12 jan–30 april