Halvtidsseminarium: "Den vitryggiga hackspetten och naturvård i ett samhällsperspektiv - förankring eller fernissa?"

Naturvetenskap & IT

Halvtidsseminarium med doktorand Leif Lithander, Institutionen för biologi och miljövetenskap

Seminarium
23 apr 2024
"Stenbrottet", Natrium, Medicinaregatan 7B
Ytterligare information
Zoom-länk

Institutionen för biologi och miljövetenskap

Kort beskrivning av Leifs arbete:

Här handlar det om tre decenniers erfarenheter av praktiskt naturvårdsarbete i Sverige. Det vill säga att i görligaste mån lappa och laga spillror utan att komma åt grundorsaken till problemen - bristen på kunskaper och insikter i ekosystemens struktur och funktion, inte minst bland politiker och samhällsplanerare.

Det har väckt flera frågor, t.ex. i vilken grad naturvårdsprojekt som pilgrimsfalk och vitryggig hackspett är kända bland allmänheten och om det finns något samband mellan politiskt engagemang och intresse för natur. Utan samhällsförankring har den praktiska naturvården svårt att nå framgång.

En del av doktorandarbetet handlar om  dessa "statsvetenskapliga eller politiska" aspekter på naturvård, ocgh det är denna halva av vitryggsprojektet som tas upp på seminariet. Den återstående delen är mer biologisk och handlar om uppfödning i fångenskap och populationsutveckling.

Huvudhandledare är Frank Götmark och examinator Staffan Andersson, institutionen för biologi och miljövetenskap. Bihandledare är Donald Blomqvist.