svartvit bild med detalj av konstnärligt verk i keramik
"This thing has roots", Karin Lengstrand

Examen 2024: "Kraft" kandidat konsthantverk

Kultur & språk

Kandidatutbildningen i konsthantverk (keramikkonst, smyckekonst och textilkonst), ställer ut examensarbeten på Galleri Thomassen.

Utställning
18 maj 2024 - 26 maj 2024
Plats
Galleri Thomassen, Götabergsgatan 32, 411 34 Göteborg

Arrangör
HDK-Valand i samarbete med Galleri Thomassen

KRAFT är titeln på examensutställningen 2024 som samlar examensprojektet av kandidatstudenterna i konsthantverk. Studenternas arbeten svarar på olika sätt mot ordets många tolkningsmöjligheter. På samma sätt som det engelska ordet craft kan användas för att prata om bland annat hantverk, yrken, farkoster, konst och konsthantverk, så kan ordet KRAFT användas för att beskriva den fysiska utmaningen det innebär att hantera material i en konstnärlig gestaltning. Det kan också beskriva förmågan till påverkan och förändring som dessa konstprojekt alla är kapabla till.

Utställningen KRAFT samlar examensarbeten från konsthantverksprogrammets tre inriktningarna textilkonst, keramikkonst och smyckekonst. Alla studenterna har utgått från material och individuella frågeställningar när de utforskat hur konsthantverk kan användas för att förstå och beskriva olika aspekter av livet.

I utställningen på Galleri Thomassen visas verk i olika tekniker och material som spänner mellan keramiska skulpturer, experimentella bärare av ätbara ting, analoga och digitala bildvävar, bärbara smycken som utforskar arv och identitet för att nämna några.

Vernissage

Vernissage 18 maj, kl 12.00-16.00.

Medverkande studenter

Keramikkonst

Diego Decont Jimenez, Jennifer Bjarnelöf, Karin Lengstrand, Miriam Stråhlman, Åsa Bladh

Smyckekonst

Alexia Brandel, Louise Olsson, Maria Bencivenni

Textilkonst

Alex Karlsson, Alva Lundmark, Cesilia Pern, Cornelia Öberg, Emma Botin, Mattias Rydén, Sonja B Zornat

Mer information kommer.

Öppettider:

måndag: stängt
tisdag-torsdag: kl. 12.00-18.00

fredag-lördag: kl. 12.00-16.00
söndag: 12.00-15.00

Information om 2024 års examensevenemang.