färgruta

Examen 2024: kandidatstudenter i film visar avgångsfilmer

Kultur & språk

Den 27 januari visar avgångsstudenterna från Konstnärligt kandidatprogram i film sina examensprojekt. Årets klass är en uppsättning av sju särskilt generösa blickar, som låter en ömsint nyfikenhet blandas med både humor och svåra rädslor.

Filmvisning
27 jan 2024
Bio Capitol, Skanstorget 1, Göteborg

HDK-Valand i samarbete med Göteborg Film Festival

I år får vi ta del av olika former av familje- och generationsuppgörelser, en skör relation mellan far och son, en retreatresa i fjällen med mörka undertoner, en grupp hundägare som gör teater och kritiska och finslipade gestaltningar av vår hyperstimulerade samtid, normöverskridande kärlek samt mötet med “den andre”. Det här är en examensvisning man bara inte kan missa!

Biletterna till premiärvisningen är slutsålda - men filmerna visas även på Hagabion:
Onsdag 31 jan kl. 10.00, Haga 1
Lördag 3 feb kl. 18.30, Haga 2

Medverkande studenter och respektive film:

Balder Ljunggren: That's Amore
Om filmen:
Olga står på randen till vuxenlivet och gör en femårsplan. Hon börjar plugga på universitetet men samtidigt hägrar talangjakten på den lokala gallerian med löfte om ära och berömmelse. Balder Ljunggren skildrar med stor fingertoppskänsla en ambitiös ungdom som slits mellan samtidens till synes oändliga möjligheter.

Matilda Friman: Andas in Andas ut (Breathe in, Breathe out)
Om filmen:
Två vänner befinner sig på ett meditationsläger på en vacker plats, tidigare befolkad av samiska renskötare. Ledda av gurun Göran engagerar de sig i andningsövningar och mindfulness. Men det verkar som om starka seismiska krafter sammanfaller med de meditativa djupdykningarna i denna existentiella satir.

Hani Al Abras: Ana wa Yak
Om filmen: Haidar ​​​​​​​oroar sig för sin pappa som dricker och pappa oroar sig för Haidar som växer upp i en Stockholmsförort där våldet ständigt hotar i bakgrunden. Hani Al Abras mejslar ömsint ut en ansträngd far-och-son-relation formad av yttre omständigheter.

Julia Schia Oppedal: I pose og Sekk (Someone's Everything)
Om filmen:
En vit drake gråter efter ett uppbrutet förhållande och en tvättbjörn känner sig tvingad att säga ja när den blir ombedd att jobba över. I en stämningsfull och detaljrik dockanimation betvivlas den egna viljan, och tvåsamheten ifrågasätts som normativ relationsform.

Ebba Gustafsson: Att Skapa en ö (Constructing an Island)
Om filmen:
När oron varit stor har berättelserna om livet på en ö i norra Finland lugnat, men vid en resa dit upptäcks att tillvaron på ön inte överenstämmer med vad som sagts. I en personlig och essäistisk dokumentär undersöks nedärvda känslor och beteenden.

Filip Myrberg: Jag ser dig (I see you)
Om filmen:
Två vänner åker ut i skogen för att campa och en av dem tar med sin kamera för att föreviga resan. En mystisk varelse betraktar vännerna och smyger sig sakta närmre, intresserad av kameran. Med denna kamera ser vi vännernas samspel, varelsens blick och undersöker det både spännande och skräckfyllda i att se på mänskliga relationer genom linsen av teknologi.

Cecilie Flyger Hansen: Sit.Play.Stay
Om filmen:
En grupp kvinnor ska sätta upp pjäsen “Snövit och de sju dvärgarna” och rollerna som den förskjutna prinsessan, hennes elaka styvmor och de små männen i skogen ska spelas av deras hundar. Repetitionerna är ett samtidigt vackert och absurt samspel som synliggör maktrelationerna i de djupa band som existerar mellan människan och människans bästa vän.

Huvudspråket för samtliga filmer är svenska med engelsk textning.

Se fler av årets examensevenemang