Kust
Foto: Jonathan Havenhand

Blå horisonter på havet – tre vågade perspektiv

Hållbarhet & miljö
Samhälle & ekonomi

Hur förhåller vi oss egentligen till våra hav? Vad finns det för möjligheter och potential i havets kraft? Vilka hot finns det mot våra havs välmående? I detta samtal kommer tre infallsvinklar presenteras och diskuteras om hur vårt förhållande till haven kan förändras.

Föreläsning
19 apr 2024
Plats
Göteborgs Domkyrka
Kostnad
Gratis och öppet för alla

Medverkande
Martin Hassellöv, professor, Institutionen för marina vetenskaper, Göteborgs universitet
Anna Laurin, projektledare, Waybeyond
Carola Nordbäck, docent, Svenska kyrkans enhet för forskning och analys, Svenska kyrkan
Fredrik Ivarsson, moderator, stiftsprost, Göteborgs stift, Svenska kyrkan
Bra att veta
Evenemanget kräver ingen bokning.
Arrangör
Svenska kyrkan

Martin Hassellöv, som forskar om mikroplaster, menar att vår syn på haven måste förändras från ”soptunna” till livsuppehållande för planeten.

Anna Laurin, projektledare på Waybeyond. Började att arbeta mot plast i havet i Bohuslän 2012 och kom genom det projektet i kontakt med Håpets katedral i Fredrikstad. Nu jobbar hon tillsammans med Göteborgs stift för att katedralen ska göra en turné längs Bohuskusten hösten 2025.

Carola Nordbäck har skrivit om en vattenbaserad, ”blå” teologi där vårt behov av att ändra vår syn på – och relation till – haven skrivs fram.