Logga för podden Inside the Box

Att föda barn i olika kulturer och tider: riter, ceremonier och delande av erfarenhet

Forskning
Hållbarhet & miljö
Hälsa & medicin
Kultur & språk
Populärvetenskap

Välkommna till Världskulturmuseet där vi spelar in podden Inside the Box med publik.

Föreläsning
10 maj 2023
Världskulturmuseet Göteborg
Kostnad
Ingår i museets årskort (årskort kostar 140 kr och gäller i ett år).

Medverkande
Ulrika Lagerlöf Nilsson, Institutionen för historiska studier, Göteborgs universitet; Maria Borda, författarinna och föräldracoach; moderator Johan Rödström från Statens museer för världskultur.
Arrangör

Graviditet och förlossning kan beskrivas som en övergång från ett stadium till ett annat i livet. Vi vill prata om vad man inom olika kulturer gör för att underlätta för denna stora förändring i livet. Hur har man sett på graviditet, förlossning och tiden därefter? Vad skiljer sig mellan olika kulturer och vad kan vi lära av varandra. Hur har det varit, hur är det nu och hur vill vi att det ska bli för kommande generationer?

Inside the Box gästas av historikern Ulrika Lagerlöf Nilsson, Göteborgs universitet, och författaren Maria Borda som tillsammans med poddens moderator Johan Rödström diskuterar olika sätt att hjälpa nya generationer till världen genom historien.

Välkomna!

Inside the Box produceras av Världskulturmuseet och Centrum för kritiska kulturarvssstudier vid Göteborgs universitet i samarbete med Folkuniversitetet.

Amulett som bärs av graida kvinnor (Kongo-Kinshasa).
Amulett som bärs av graida kvinnor (Kongo-Kinshasa). Amuletten består av en virkad eller knuten behållare av "tukula"-färgat bomullsgarn. Försedd med frans av snören. Ett par snören har uppträdda glaspärlor i färgerna vitt-blått. https://collections.smvk.
Foto: Credit: Statens museer för världskultur