Göteborgs universitet
Havskatt
Havskatt är en av de fiskar som finns att upptäcka i Tjärnö Akvarium.

Tjärnö Akvarium – artrikast i Sverige

Klappa en sjögurka, spana in en blå hummer och se en havskatt djupt i ögonen. I akvariehallen på Tjärnö marina laboratorium finns drygt 200 olika arter djur och alger. Här finns också ett svenskt korallrev. Sommartid har vi öppet för allmänheten. Övriga året välkomnar vi förbokade skolklasser och andra grupper.

Vad finns i Tjärnö Akvarium?

Tjärnö Akvarium är kanske inte så stort men det är Sveriges artrikaste. Här finns drygt 200 olika arter fiskar, krabbor, sjöstjärnor, räkor, rödalger och mycket mer.

Små ekosystem

Att visa upp små ekosystem är typiskt för Tjärnö Akvarium. I ett av akvarierna finns en liten ålgräsäng med tångsnällor och sandräkor, i ett annat akvarium lever en havskräfta i lerbottnen, och i "Rödalgernas värld" hittar besökaren flest antal arter. Här finns också ett litet korallrev.

Vid alla akvarier finns skyltar som med bilder och text hjälper besökaren att identifiera vad som rör sig bakom rutan.

Klappakvarium

Tjärnö akvarium har också något så ovanligt som ett klappakvarium där besökare verkligen får lära känna havets invånare. Här kan besökaren komma i närkontakt med död mans hand, kuddsjöstjärna och sjögurka.

Besök Tjärnö Akvarium

Sommaröppet

Sommartid har Tjärnö Akvarium öppet för allmänheten. Då finns två marinbiologer på plats för att svara på frågor. De håller även Live-presentationer om till exempel ostron, hummer, krabbor eller maneter. Man kan också titta på små levande organismer i stereomikroskop. I hörsalen visas filmen "Liv i salt vatten – under ytan i Skagerrak". Tjärnö Akvarium har vykort, planscher och skrifter till försäljning.

Övriga tider

Övriga tider på året arrangerar marinbiologerna på Tjärnö Akvarium guidade visningar i akvariet för skolklasser och andra besöksgrupper. Kontakta oss för mer information!

Akvariet interiör
I Klappakvariet på Tjärnö Akvarium kan du klappa bland annat sjöstjärnor och sjögurkor.
Foto: Susanne Liljenström
Cylinderros och kosterpiprensare
Anemon
Foto: Anna-Lena Lundqvist
En person klämmer på en konstgjord blåmussla för att mäta sin styrka jämfört med en hummer.
Är du starkare än en hummer? I Hummerklämman kan du testa din styrka.
Foto: Susanne Liljenström

Öppettider 2024

Onsdag 26 juni, 14.00–17.00
Måndag-fredag 1 juli – 16 augusti, 14.00–17.00