Utbildningsplan

Speciallärarprogrammet

Special Teacher Programme

Program
L2SLP
90 högskolepoäng (hp)

Om utbildningsplanen

Giltig fr.o.m.
Vårtermin 2024
Diarienummer
GU 2025/3382
Ikraftträdandedatum
2026-03-15
Beslutsdatum
2025-12-08
Gäller från termin
Höstterminen 2026
Beslutsfattare
Utbildningsvetenskapliga fakultetsstyrelsen

Inriktningar

Specialisering mot matematikutveckling, 90 högskolepoäng
Specialisering mot utvecklingsstörning, 90 högskolepoäng
Specialisering mot språk-, skriv-, och läsutveckling, 90 högskolepoäng
Specialisering mot intellektuell funktionsnedsättning, 90 högskolepoäng

Syfte

Syftet med Speciallärarprogrammet vid Göteborgs universitet är att utbilda speciallärare med specialisering mot språk-, skriv- och läsutveckling, matematikutveckling eller intellektuell funktionsnedsättning.

Behörighetskrav

Specialisering mot intellektuell funktionsnedsättning, 90 hp
Särskild behörighet till utbildning som leder till speciallärarexamen har den med avlagd grundlärarexamen, ämneslärarexamen, yrkeslärarexamen, förskollärarexamen eller motsvarande. Lärar/ förskollärarexamen ska vara riktad mot det svenska utbildningssystemet, alternativt vara kompletterad med svensk lärarlegitimation. Dessutom krävs tre års styrkt yrkeserfarenhet omfattande minst halvtid efter erhållen examen. Yrkeserfarenheten skall vara inom lärar/ förskollärarexamens verksamhetsområde. Därutöver krävs svenska 3 och engelska 6 eller svenska, nivå 3 och engelska, nivå 2.

Specialisering mot matematikutveckling, 90 hp
Särskild behörighet till utbildning som leder till speciallärarexamen har den med avlagd grundlärarexamen, ämneslärarexamen, yrkeslärarexamen, eller motsvarande. Lärarexamen ska vara riktad mot det svenska utbildningssystemet, alternativt vara kompletterad med svensk lärarlegitimation. För specialisering mot matematikutveckling ska lärarexamen ha inriktning mot kunskapsområdet matematikutveckling alternativt matematik, omfattande minst 22,5 hp. Dessutom krävs tre års styrkt yrkeserfarenhet omfattande minst halvtid efter erhållen examen där undervisning bedrivits i skolämnet matematik. Därutöver krävs svenska 3 och engelska 6 eller svenska, nivå 3 och engelska, nivå 2.

Specialisering mot språk-, skriv-, och läsutveckling, 90 hp
Särskild behörighet till utbildning som leder till speciallärarexamen har den med avlagd grundlärarexamen, ämneslärarexamen, yrkeslärarexamen, eller motsvarande. Lärarexamen ska vara riktad mot det svenska utbildningssystemet, alternativt vara kompletterad med svensk lärarlegitimation. För specialisering mot språk-, skriv-, och läsutveckling ska lärarexamen ha inriktning mot kunskapsområdet språk-, skriv-, och läsutveckling alternativt svenska, omfattande minst 22,5 hp. Dessutom krävs tre års styrkt yrkeserfarenhet, omfattande minst halvtid efter erhållen examen av undervisning i skolämnet svenska. Därutöver krävs svenska 3 och engelska 6 eller svenska, nivå 3 och engelska, nivå 2.

Examen och huvudområde

Speciallärarexamen uppnås efter att studenten har fullgjort kursfordringar om 90 högskolepoäng.

Utbildningen kan, förutom att leda till speciallärarexamen, även prövas att i varje enskilt fall svara mot magisterexamen i specialpedagogik.

Innehåll

Innehållet behandlar olika perspektiv och teorier på stödjande och utvecklande arbete för barn och elever med intellektuell funktionsnedsättning eller för barn och elever i komplicerade inlärningssituationer inom språk-, skriv-, läs- eller matematikutveckling i olika pedagogiska verksamheter. Grundutbildningen bildar bas för vilka verksamheterna kan vara. I detta sammanhang belyses olika aspekter som har betydelse för individers lärande och delaktighet. Aspekterna kan vara socioemotionella, kognitiva, fysiska och kommunikativa, liksom sociokulturella, didaktiska, samhälls- och organisationsaspekter samt demokrati- och likvärdighetsaspekter.

Vidare belyses specialpedagogikens funktion i ett utbildningsperspektiv, såväl historiskt som nutida i både nationella och internationella sammanhang, liksom betydelsen av samverkan med avseende på individers utveckling och lärande. Innehåll om samtalets betydelse och rådgivande funktion för barns och elevers lärande är ett av flera väsentliga områden i utbildningen. Samtalets funktion inkluderar även andra yrkesprofessionella samt vårdnadshavare.

Andra områden som behandlas är pedagogisk differentiering och stödinsatser. Pedagogiska utredningar och pedagogisk dokumentation, där i synnerhet åtgärdsprogram praktiseras i relation till den valda specialiseringen ingår också. Uppföljning och utvärdering samt utveckling av lärmiljöer inom områdena skrivning, läsning eller matematik samt av lärmiljöer för barn och elever med intellektuell funktionsnedsättning belyses vidare i ett specialpedagogiskt perspektiv. Här inbegrips neuropsykiatriska svårigheter. Innehållet behandlas med utgångspunkt i de olika områdenas aktuella och historiska, didaktiska vetenskapliga grund såväl som till specialpedagogisk tvärvetenskapliga grund. Samband relateras även till beprövad erfarenhet och egna behov av ytterligare kunskap i syfte att utveckla den kommande yrkesidentiteten.

Speciallärarprogrammet vid Göteborgs universitet kännetecknas vidare av en integration mellan beprövad erfarenhet och vetenskap. Det innebär att studenten i kurserna ska göra olika typer av datainsamlingar via fältstudier i en adekvat pedagogisk verksamhet och att datamaterialet från fältstudierna bearbetas vetenskapligt i den högskoleförlagda delen av utbildningen. De verksamhets- och högskoleförlagda delarna av utbildningen samverkar alltså för att uppnå integrationen. Som en del i utbildningen ingår att studenterna ska arbeta i arbetsgrupper.


Upplägg

Student ska följa studiegången i den ordning som studiegången föreskriver. Samtliga kurser i programmet är obligatoriska, beroende på vald specialisering. Vilka kurser som ingår i respektive specialisering framgår av studiegången:

Studiegång för Speciallärarprogrammet, specialisering mot matematikutveckling 

  • SPE103 Specialpedagogik - yrkesrollen i ett samhällsperspektiv, 15 hp
  • SPE203 Specialpedagogik – lärmiljö, samverkan och individens utveckling, 15 hp
  • SLM303 Specialpedagogiska perspektiv på och teorier om matematikutveckling, 15 hp
  • SLM403 Insatser i lärmiljön för att främja matematikutveckling, 15 hp
  • SPE503 Specialpedagogik - Vetenskapsteori och metod, 15 hp
  • SLM603 Examensarbete inom Speciallärarprogrammet med ämnesspecialisering mot matematikutveckling, 15 hp

Studiegång för Speciallärarprogrammet, specialisering mot språk-, skriv- och läsutveckling 

  • SPE103 Specialpedagogik - yrkesrollen i ett samhällsperspektiv, 15 hp
  • SPE203 Specialpedagogik – lärmiljö, samverkan och individens utveckling, 15 hp
  • SLS303 Specialpedagogiska perspektiv på och teorier om språk-, läs- och skrivutveckling15 hp
  • SLS403 Insatser i lärmiljön för att främja språk-, läs – och skrivutveckling, 15 hp
  • SPE503 Specialpedagogik - Vetenskapsteori och metod, 15 hp
  • SLS603 Examensarbete inom Speciallärarprogrammet med ämnesspecialisering mot språk-, skriv- och läsutveckling, 15 hp

Studiegång för Speciallärarprogrammet, specialisering intellektuell funktionsnedsättning 

  • SPE103 Specialpedagogik - yrkesrollen i ett samhällsperspektiv, 15 hp
  • SPE203 Specialpedagogik – lärmiljö, samverkan och individens utveckling, 15 hp
  • SLI303 Lärande, kommunikation och delaktighet för barn och elever med intellektuell funktionsnedsättning, 15 hp
  • SLI403 Lärande och kunskapsutveckling hos barn och elever med intellektuell funktionsnedsättning, 15 hp
  • SPE503 Specialpedagogik - Vetenskapsteori och metod, 15 hp
  • SLI603 Examensarbete inom Speciallärarprogrammet specialisering mot intellektuell funktionsnedsättning, 15 hp

Mål

För speciallärarexamen ska studenten visa sådan kunskap och förmåga som krävs för att självständigt arbeta som speciallärare för barn och elever i behov av särskilt stöd.


Kunskap och förståelse

För speciallärarexamen ska studenten

• visa kunskap om områdets vetenskapliga grund och insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete samt kunskap om relationen mellan vetenskap och beprövad erfarenhet och dess betydelse för yrkesutövningen,
• visa kunskap om barn och elever i behov av särskilt stöd i ett historiskt perspektiv,
• visa kunskap om funktionsnedsättningar, inbegripet neuropsykiatriska svårigheter,
• visa fördjupad kunskap om barns och elevers språk- och begreppsutveckling och stimulans av denna,
• visa fördjupade kunskaper om bedömningsfrågor och betygssättning, och
• visa fördjupad kunskap om barns och elevers utveckling och lärande och visa kunskap om utveckling och lärande hos barn och elever med funktionsnedsättningar, inbegripet neuropsykiatriska svårigheter, samt, beroende på vilken specialisering som valts, fördjupad kunskap om

1. barns och elevers språk-, skriv- och läsutveckling,
2. barns och elevers matematikutveckling,
3. barn och elever med dövhet eller hörselskada och deras allsidiga kunskapsutveckling i relation till undervisningsämnen eller ämnesområden,
4. barn och elever med synskada och deras allsidiga kunskapsutveckling i relation till undervisningsämnen eller ämnesområden,
5. barn och elever med grav språkstörning och deras allsidiga kunskapsutveckling i relation till undervisningsämnen eller ämnesområden, eller
6. barn och elever med intellektuell funktionsnedsättning och deras allsidiga kunskapsutveckling i relation till undervisningsämnen eller ämnesområden.

Färdighet och förmåga

För speciallärarexamen ska studenten

• visa förmåga att kritiskt och självständigt ta initiativ till, analysera och medverka i förebyggande arbete och bidra till att undanröja hinder och svårigheter i olika lärmiljöer,
• visa förmåga att delta i arbetet med att utforma och genomföra åtgärdsprogram för enskilda elever i samverkan med berörda aktörer samt förmåga att stödja barn och elever och utveckla verksamhetens lärmiljöer,
• visa förmåga att kritiskt granska olika vetenskapliga perspektiv på neuropsykiatriska svårigheter samt tillämpa kunskaper om neuropsykiatriska svårigheter i olika lärmiljöer,
• visa förmåga att, beroende på vilken specialisering som valts, vara en kvalificerad samtalspartner och rådgivare i frågor som rör

1. barns och elevers språk-, skriv- och läsutveckling,
2. barns och elevers matematikutveckling,
3. lärande och kunskapsutveckling hos barn och elever med dövhet eller hörselskada,
4. lärande och kunskapsutveckling hos barn och elever med synskada,
5. lärande och kunskapsutveckling hos barn och elever med grav språkstörning, eller
6. lärande och kunskapsutveckling hos barn och elever med intellektuell funktionsnedsättning,

• visa förmåga att självständigt genomföra uppföljning och utvärdering samt leda utveckling av det pedagogiska arbetet med målet att kunna möta behoven hos alla barn och elever,
• visa fördjupad förmåga att kritiskt och självständigt genomföra pedagogiska utredningar och analysera svårigheter för individen i de lärmiljöer där barnet eller eleven får sin undervisning och vistas under förskole- eller skoldagen, och
• visa fördjupad förmåga till ett individanpassat arbetssätt för barn och elever i behov av särskilt stöd. För specialisering mot språk-, skriv- och läsutveckling eller matematikutveckling ska också studenten
• visa förmåga att kritiskt granska och tillämpa metoder för att bedöma barns och elevers språk-, skriv- och läsutveckling eller matematikutveckling.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

För speciallärarexamen ska studenten

• visa självkännedom och empatisk förmåga,
• visa förmåga att inom det specialpedagogiska området göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med särskilt beaktande av de mänskliga rättigheterna,
• visa förmåga att identifiera etiska aspekter på eget forsknings- och utvecklingsarbete,
• visa insikt om betydelsen av samarbete och samverkan med andra skolformer och yrkesgrupper, och 
• visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och fortlöpande utveckla sin kompetens.

Självständigt arbete (examensarbete)
För speciallärarexamen ska studenten inom ramen för kursfordringarna ha fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 15 högskolepoäng.

Hållbarhetsmärkning

Ingen hållbarhetsmärkning.

Övergångsbestämmelser

Student som är antagen till programmet enligt tidigare utbildningsplan har möjlighet att ansöka om att tillgodoräkna tidigare godkända kurser.

Övriga föreskrifter

Uppföljning och utvärdering
Uppföljning och utvärdering av programmet sker i enlighet med gällande Policy för kvalitetssäkring och kvalitetsutveckling av utbildning vid Göteborgs universitet.

Platsgaranti

Student som i föreskriven takt följer programmet har generell platsgaranti på kurserna under förutsättning att studenten i fråga uppfyller behörighetskraven.