Utbildningsplan

Socionomprogrammet

Bachelor of Science in Social Work

Program
S1GSA
210 högskolepoäng (hp)

Om utbildningsplanen

Giltig fr.o.m.
Hösttermin 2026
Diarienummer
GU 2025/2104
Ikraftträdandedatum
2025-11-07
Beslutsdatum
2025-10-16
Gäller från termin
Höstterminen 2026
Beslutsfattare
Samhällsvetenskapliga fakultetsstyrelsen
Startar på grundnivå och slutar på avancerad nivå
Ja

Syfte

Socionomutbildningen är en akademisk professionsutbildning som leder till en socionomexamen. Denna generalistutbildning ger goda förutsättningar för fortsatta vetenskapliga studier liksom professionella karriärvägar inom offentlig, privat och idéburen sektor med arbetsuppgifter inom det sociala arbetets mångfald av verksamhetsområden. Programmet omfattar sex terminer på grundnivå (180 hp) och en avslutande sjunde termin på avancerad nivå (181– 210 hp), där möjlighet till fördjupning ges.

Huvudområdet i socionomprogrammet är socialt arbete. Ämnets och professionens grund vilar på en integration av teoretiska kunskaper och praktiska färdigheter. Socialt arbete som kunskapsämne och profession syftar till förbättrade levnadsvillkor och vilar på principer om social rättvisa, solidaritet och mänskliga rättigheter. Utbildningen ger kunskaper om samhällsvetenskaplig teori, socialpolitik och sociala problem utifrån ett såväl nationellt som internationellt perspektiv. Vidare bidrar socionomprogrammet till en förståelse för hur sociala insatser relaterar till ekonomisk, ekologisk och social hållbar utveckling. Utbildningen ger på vetenskaplig grund därtill färdigheter i att tillämpa lagstiftning av relevans för socialt arbete, att utreda och analysera behov samt att genomföra och utveckla socialt arbete på individ-, grupp- och samhällsnivå. Studenterna utbildas även i förmågan till ett professionellt bemötande och etiskt förhållningssätt.

De kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som utgör övergripande mål för en socionomexamen utvecklas och fördjupas progressivt genom programmets gång. Undervisnings- och examinationsformer varierar och anpassas i enlighet med enskilda kursers mål och syftar till att uppnå de generella examensmålen. Många kurser innehåller moment som förutsätter samarbete i mindre grupper, en förmåga som är väsentlig för socionomer. Undervisningen fokuserar också på färdighetstränande moment som relaterar till att uttrycka sig så väl skriftligt som muntligt. En bärande pedagogisk utgångspunkt är att undervisningen understödjer och vilar på studenternas förmåga till självständig kunskapsutveckling vilket ger en god grund för såväl fortsatta studier som utvecklandet av en professionell identitet.

Undervisningen är huvudsakligen campusförlagd. I syfte att låta studenterna på nära håll erhålla erfarenhet av och kunskap om det sociala arbetets komplexa karaktär är delar av utbildningen samtidigt fältförlagd och därutöver sker fältanknytning till det sociala arbetets verksamhetsfält regelbundet under programmets gång. Institutionen har dessutom ett brett och väl utvecklat internationellt nätverk som möjliggör att delar av studierna kan förläggas utomlands.

Behörighet

Grundläggande behörighet och Matematik 2a eller 2b eller 2c, Samhällskunskap 1b eller 1a1 + 1a2 eller Matematik nivå 2a eller nivå 2b eller nivå 2c, Samhällskunskap nivå 1b eller nivå 1a1 + 1a2

Examen och huvudområde

Utbildningen leder till Socionomexamen (Degree of Bachelor of Science in Social Work).

Utbildningen leder till Filosofie kandidatexamen med huvudområdet socialt arbete (Degree of Bachelor of Science Major: Social Work).

Efter fullbordat program om 210 högskolepoäng utfärdas på begäran av studenten ett examensbevis med benämningen socionomexamen (Degree of Bachelor of Science in Social Work).

Studenten har möjlighet att efter sex terminers studier (180 hp) ta ut en filosofie kandidatexamen med huvudområdet socialt arbete.

Innehåll

Socionomprogrammet ges på helfart och innehåller följande kurser:

Termin 1

Introduktion till socialt arbete, 15 högskolepoäng 
Politik, organisation och välfärd, 15 högskolepoäng


Termin 2

Människans utveckling och livsvillkor, 12.5 högskolepoäng 
Professionellt förhållningssätt och självkännedom I, 2.5 högskolepoäng
Juridik för det sociala arbetet, 15 högskolepoäng


Termin 3

Perspektiv på social utsatthet, 15 högskolepoäng
Barn och unga i utsatthet, 7.5 högskolepoäng
Funktionshinder, åldrande och social utsatthet, 7.5 högskolepoäng


Termin 4

Handlingsstrategier I: Professionellt socialt arbete på individ- och gruppnivå, 10 högskolepoäng
Handlingsstrategier II: Professionellt socialt samhällsarbete, 10 högskolepoäng Metoder för kunskapsbaserat socialt arbete, 7.5 högskolepoäng
Professionellt förhållningssätt och självkännedom II, 2.5 högskolepoäng


Termin 5

Verksamhetsförlagd utbildning, 30 högskolepoäng


Termin 6

Vetenskaplighet och forskningsmetodik i socialt arbete, 15 högskolepoäng
Självständigt vetenskapligt arbete, 15 högskolepoäng


Termin 7

Valfri fördjupningskurs inom huvudområdet socialt arbete på avancerad nivå inom tematiken Lokala och globala utmaningar för det sociala arbetet, 7.5 högskolepoäng

Valfri fördjupningskurs inom huvudområdet socialt arbete på avancerad nivå inom tematiken Perspektiv på social utsatthet, 7.5 högskolepoäng

Valfri fördjupningskurs inom huvudområdet socialt arbete på avancerad nivå inom tematiken Handlingsstrategier i socialt arbete, 7.5 högskolepoäng

Det sociala arbetets professionella aktörskap, 7.5 högskolepoäng


Kurserna termin 1–6 och den sista kursen på termin 7 är obligatoriska och läses i angiven ordning, om inte särskilda skäl föreligger. En student som följer programmet är garanterad plats på samtliga obligatoriska kurser under förutsättning att behörighetskraven för aktuell kurs är uppfyllda. Behörighetskrav anges i respektive kursplan.


Termin 1: Det sociala arbetets villkor och ramar I

Terminen introducerar studenterna till det sociala arbetets ramar och villkor och syftar till att ge grundläggande kunskaper om socialt arbete som kunskapsämne, forskningsområde, profession och verksamhetsfält från ett såväl nationellt som internationellt perspektiv. Terminen behandlar dessutom frågor om välfärdsstatens organisation, styrning och utmaningar, centrala socialpolitiska principer, mänskliga rättigheter och social ojämlikhet.


Termin 2: Det sociala arbetets villkor och ramar II

Denna termin syftar till att fördjupa förståelsen för det sociala arbetets ramar och villkor. På terminen behandlas frågor om olika faser i människans livslopp utifrån samhällsvetenskapliga och psykologiska perspektiv på exempelvis fysisk och psykisk hälsa samt funktionsförmåga. Vidare syftar terminen till att ge kunskaper om och färdigheter i att tillämpa rättsliga normer av betydelse för socialt arbete, till exempel offentlig rätt och juridisk metod, förvaltningsrätt, insatser med grund i frivillighet samt tvång. Terminen syftar dessutom till att utveckla studenternas självkännedom samt professionella och etiska förhållningssätt.


Termin 3: Sociala problem och social utsatthet

Denna termin syftar till att ge en fördjupad förståelse för social utsatthet och uppkomsten av sociala problem. På terminen behandlas till exempel fattigdom, drogbruk, hemlöshet, kriminalitet, mäns våld mot kvinnor och våld i nära relationer samt migration. Terminen syftar också till att ge kunskaper om vad som särskilt utmärker social utsatthet för barn, unga, äldre och personer med funktionsnedsättning samt på vilka sätt denna förstås politiskt, forskningsmässigt och i praktiken.


Termin 4: Professionellt socialt arbete

Denna termin syftar till att ge kunskaper om och färdigheter i att på vetenskaplig grund utreda, bedöma och genomföra sociala insatser utifrån identifierade behov på individ-, grupp-, samhälls- och strukturnivå. Vidare syftar terminen till att utveckla dels förmågan att i det sociala arbetet integrera och tillämpa relevanta författningar, dels färdigheter i att på ett professionellt sätt möta brukare och samverka med andra relevanta yrkesgrupper. Terminen syftar också till att utveckla studenternas kunskaper och färdigheter när det gäller hur det sociala arbetets verksamhetsområden kan utvecklas genom exempelvis fältanknuten kartläggning och utvärdering. Utöver det syftar terminen till att ytterligare utveckla studenternas förmåga till självkännedom, etiska reflektion och professionella förhållningssätt.


Termin 5: Verksamhetsförlagd utbildning (VFU)

Terminen syftar till att studenterna ska fortsätta utveckla en professionell yrkesroll och fördjupa färdigheter i att genomföra och analysera socialt arbete. Studenterna ges möjlighet att under handledning inom det sociala arbetets verksamhetsområden utöva socialt arbete genom att tillämpa, integrera, relatera, kritiskt granska och utveckla kunskaper och förmågor som förvärvats under programmet.


Termin 6: Vetenskaplig metod och vetenskapligt arbete

Denna termin syftar till att ge fördjupade kunskaper om och färdigheter i att söka och värdera kunskap samt att tillämpa vetenskapsteori och vetenskapliga metoder av relevans för socialt arbete. Vidare syftar terminen till att utveckla kompetensen att tillämpa metodologisk färdighet, analytisk förmåga och forskningsetiska aspekter i ett självständigt examensarbete som behandlar det sociala arbetets verksamhets- och kunskapsområdet.


Termin 7: Avancerad nivå

Den sjunde terminen ges på avancerad nivå och syftar till att fördjupa kunskaper, färdigheter och förhållningssätt i socialt arbete. De tre första kurserna om 7,5 hp vardera är valfria och ger studenterna möjlighet att fördjupa sig inom tre centrala teman i huvudområdet socialt arbete. Den sista kursen är obligatorisk och erbjuder en integrerad träning i klientmöte, kunskapsproduktion och åtgärdsargumentation, där praktiska och teoretiska moment samspelar.

På termin 7 kan annan kurs på avancerad nivå i socialt arbete vid lärosäte i Sverige eller utomlands läsas, efter godkännande av studierektor.

Mål

Efter avslutad utbildning ska studenten, förutom det som angivits i Högskolelagen (SFS 1992:1434) och i Högskoleförordningen (SFS 1993:100, examensordningen, bilaga 2) ha uppnått följande lokala mål för Kandidatexamen i socialt arbete och Socionomexamen:


Kunskap och förståelse

  • Visa kunskap och förståelse för hur ekonomisk, ekologisk och social hållbar utveckling påverkar sociala problem och genomförandet av socialt arbete.

Hållbarhetsmärkning

Programmet är hållbarhetsfokuserat, vilket innebär att minst ett av programmets mål tydligt visar att programmets innehåll uppfyller minst ett av Göteborgs universitets fastställda kriterier för hållbarhetsmärkning. Detta innehåll utgör även programmets huvudsakliga fokus.

Övriga föreskrifter

Undervisningen bedrivs på helfart och dagtid. Undantagsvis kan tidig kvällsundervisning samt salstentamen på helger förekomma. Under den verksamhetsförlagda utbildningen följer den studerande i stort sett det arbetsschema som gäller för VFU-handledaren.

Verksamhetsförlagd utbildning och de fältförlagda studierna förläggs ibland utanför Göteborg och kan medföra extra resekostnader för studenten.

Fortsatta studier 

Socionomexamen omfattande 210 högskolepoäng ger grund för utbildning på forskarnivå. För behörighet till utbildning på forskarnivå fodras utöver socionomexamen även fullgjord magisterexamen omfattande ytterligare 30 högskolepoäng.

Uppföljning och utvärdering av programmet sker i enlighet med gällande Policy för kvalitetssäkring och kvalitetsutveckling av utbildning vid Göteborgs universitet.

Platsgaranti

Kurserna termin 1–6 och de två sista på termin 7 är obligatoriska och läses i angiven ordning, om inte särskilda skäl föreligger. En student som följer programmet är garanterad plats på samtliga obligatoriska kurser under förutsättning att behörighetskraven för aktuell kurs är uppfyllda. Behörighetskrav anges i respektive kursplan.