Kursplan

Förändringsledning i mjukvaruutveckling

Change Management in Software Development Organizations

Kurs
DIT038
Grundnivå
7,5 högskolepoäng (hp)
Utbildningsområde
NA Naturvetenskapliga området 100%

Om kursplanen

Diarienummer
GU 2025/3968
Ikraftträdandedatum
2026-03-15
Beslutsdatum
2025-11-27
Gäller från termin
Höstterminen 2026
Beslutsfattare
Institutionen för data- och informationsteknik

Betygsskala

Fyrgradig skala, sifferbetyg

Kursens moduler

Rapport, 7,5 högskolepoäng

Inplacering

Kursen kan ingå i följande program:

  1. Software Engineering and Management, kandidaprogram (N1SOF).

Huvudområde med fördjupning

ITSOF Software Engineering - G2F Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
ITTIS tillämpad informationsteknologi med inriktning mot Software Engineering and Management - G2F Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Behörighetskrav

The course is accessible for students with a minimum of 90 higher education credits of university studies.

Följande kunskapsnivå i Engelska krävs: Engelska 6/Engelska nivå 2 eller motsvarande från ett erkänt internationellt test, t.ex. TOEFL, IELTS.

Innehåll

Kursen fokuserar på förklarande och belysande teorier om organisatorisk förändring och ledarskap av förändring. Vikten av att kunna förändra en organisation ökar i takt med en snabbt föränderlig miljö för att upprätthålla, skapa försprång och överleva. För att möta dessa utmaningar går mjukvaruindustrin mot mer agila arbetssätt, självstyrande teams och liknande initiativ, som betonar vikten av förståelse för ledarskap av förändringsprocesser på alla nivåer. Förmågan att effektivt och effektivt införa, anta, hantera och åstadkomma förändringsinitiativ behövs ur ett kollektivt och samarbetsperspektiv i moderna mjukvaruindustriorganisationer.

Lärandet sker genom tematiska problemlösningstillfällen där studenterna löser öppna problem med hjälp av teorier och metoder som introducerats i föreläsningarna och kurslitteraturen.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse

  • definiera begreppet förändring utifrån olika dimensioner och egenskaper (t.ex. förändringsenhet, förändringssätt, förändringstakt)
  • beskriva väsentliga färdigheter hos en förändringsagent
  • förklara olika tillvägagångssätt för förändringshantering (t.ex. planerad förändring, emergent förändring)

Färdigheter och förmåga

  • diskutera konsekvenserna av olika förändringshanteringsmetoder för individer, grupper och organisationer
  • tillämpa teorier som ingår i kursen för att analysera och förklara valda fall beskrivningar av förändringsprocesser, och förklara relevanta effekter på individer, grupper och organisationer
  • syntetisera de ingående teorierna och kommunicera dina insikter från samlad kunskap
  • kommunicera dina analyser och syntes tydligt och tillämpa korrekt referensteknik i en skriftlig rapport
  • konstruktivt granska och reflektera över andra studenters arbeten när det gäller: lämplighet och korrekthet av tolkningen av innehållet, tydlighet och presentationens fullständighet och kvalitet 

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • vara medveten om etiska konsekvenser för involverade medarbetare i ett organisatoriskt förändringsinitiativ
  • vara medveten om etiska konsekvenser för involverade medarbetare av olika förändringsledningssätt i ett organisatoriskt förändringsinitiativ

Hållbarhetsmärkning

Ingen hållbarhetsmärkning.

Former för undervisning

I kursen introduceras teorier och kärnan i den obligatoriska läsningen av kursen belyses för att underlätta förståelsen av teorierna. Varje föreläsning ger en individuell övning, med syftet att stödja förståelsen av teorin och hur dessa teorier kan användas i analytiska syften av organisationsförändringar. Dessutom ges workshops i kursen för att stödja gruppuppgifter. Gruppuppgifter är utformade för vidare lärande och reflektioner. För att stödja individuella metakognitiva kompetenser som självreflektion och självutvärdering tillämpas peer review mellan grupper. Från kursdeltagarna förväntas ett visst mått av intellektuell nyfikenhet i teoretiska resonemang och reflektioner av implikationer. Aktivt deltagande i diskussioner och seminarier är centralt för kursen.

Undervisningsspråk: engelska

Examinationsformer

Kursen examineras genom en individuell skriftlig rapport.

Om en student som har underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byta examinator inför nästa examinationstillfälle ska en sådan begäran bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (6 kap. 22 § HF).

Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform.

Om en kurs har avvecklats eller genomgått en större förändring ska studenten erbjudas minst två examinationstillfällen, utöver ordinarie examinationstillfälle. Dessa tillfällen fördelas under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen avvecklats/förändrats. Vad gäller praktik och verksamhetsförlagd utbildning (VFU) gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.

Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet

Betyg

Delkurser

  1. Rapport, 7,5 hp
    Betygsskala: Mycket väl godkänd (5), Väl godkänd (4), Godkänd (3) och Underkänd (U)

På kursen ges något av betygen Mycket väl godkänd (5), Väl godkänd (4), Godkänd (3) och Underkänd (U).

Studenten betygsätts individuellt utifrån den kvalitet och nivå av kunskap och inlärningsprestationer som visas i slutrapporten relaterad till de angivna lärandemålen.

För att bli godkänd på kursen (3) ska studenten i den individuella rapporten a) inkludera alla obligatoriska artiklar, b) ha en adekvat täckningsgrad av nyckelbegrepp, c) ha en egen grundläggande nivå av teoricentrerad syntes, d) ge exempel på teorierna från minst en fallartikel, e) ge en reflektion av gästföreläsningen kopplad till teorierna, f) använda korrekt referensteknik med en korrekt referenslista, och 7) hålla sig inom sidgränsen.

För att uppnå en 4:a måste studenten uppfylla kraven för en 3:a och dessutom ska rapporten innehålla en god täckning av nyckelbegrepp och visa på en god egen teoricentrerad syntes.

För att uppnå en 5:a måste studenten uppfylla kraven för en 4:a, och dessutom måste rapporten innehålla en hög täckningsgrad av nyckelbegrepp och visa på en djup och heltäckande nivå av sin egen teoricentrerade syntes, och använda ett relevant och korrekt språk där helhet, struktur och layout uppnår en hög kvalitetsnivå.

Kursvärdering

Kursen utvärderas genom möten, både under och efter kursen, mellan lärare och studentrepresentanter. Ett anonymt skriftligt frågeformulär skickas även ut till studenterna efter kursens slut. Resultaten av utvärderingarna används för att förbättra kursinnehållet och som indikation till vilka delar som skulle kunna läggas till, tas bort, förbättras eller ändras.

Övriga föreskrifter

Studenterna måste ordna med en dator som kan köra de programvaruverktyg som institutionen tillhandahåller och ansvarar för installationen av programvaran.

Kursen ersätter kursen DIT035, 7,5 hp. Den här kursen kan inte ingå i en examen som innehåller DIT035. Den kan inte heller ingå i en examen som bygger på en annan examen där DIT035 ingår.