Globalization, Poverty and International Social Work
Om kursplanen
Betygsskala
Kursens moduler
Inplacering
Kursen ingår i det internationella mastersprogrammet i socialt arbete och mänskliga rättigheter (Social Work and Human Rights). Kursen är en fördjupningskurs.
Kursen kan ingå i följande program: 1) Masterprogrammet i socialt arbete och mänskliga rättigheter (S2SWH) och 2) Masterprogrammet i socialt arbete (S2SOA och S2MSA)
Huvudområde med fördjupning
Behörighetskrav
En kandidatexamen i socialt arbete eller närliggande ämne, adekvata kunskaper i engelska.
Innehåll
Kursen behandlar följande ämnen:
- Olika perspektiv på globalisering, global fattigdom, migration och internationellt socialt arbete.
- Sambanden mellan globalisering, klimatförändringar och nationella och internationella konflikter.
- Sambanden mellan globalisering, migration och mänskliga rättigheter.
- Olika aspekter och resultat av global politik, interaktioner, utbyten och maktobalanser.
- Sambanden mellan migration, hälsa och socialt arbete.
- Kritiska reflektioner kring globalisering, samtida lösningar på global fattigdom och främjandet av mänskliga rättigheter.
Mål
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
Kunskap och förståelse
-
identifiera och redogöra för centrala begrepp och perspektiv relaterade till globalisering, migration, fattigdom och internationellt socialt arbete.
-
identifiera och redogöra för konflikter och spänningar som uppstår i takt med ökad globalisering och klimatförändringar.
-
beskriva och diskutera hur globalisering och internationella konflikter påverkar migrationsmönster och mänskliga rättigheter i specifika regioner.
-
beskriva och diskutera strategier för att bekämpa fattigdom, hantera sociala problem och kränkningar av mänskliga rättigheter i specifika regioner.
Färdigheter och förmåga
-
tillämpa teoretiska perspektiv på globalisering och perspektiv i socialt arbete för att bedöma effektiviteten av sociala program för fattigdomsbekämpning.
-
tillämpa teoretiska perspektiv på migration och de mänskliga rättigheterna för att analysera hur olika länder (ursprungs- och destinationsländer) hanterar internationell migration och de sociala spänningar som uppstår i samband med den.
-
utforma strategier för att hantera globala sociala problem, med särskild hänsyn till fattigdom och migration, och främja mänskliga rättigheter.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
-
reflektera över olika etiska förhållningssätt i internationellt socialt arbete med utsatta grupper.
-
reflektera över makt- och dominansförhållanden i internationellt socialt arbete och olika sätt att förhålla sig till dessa i det praktiska sociala arbetet.
Hållbarhetsmärkning
Former för undervisning
Kursen bedrivs huvudsakligen genom föreläsningar och seminarier.
Undervisningsspråk: Engelska
Examinationsformer
Examination av kursen sker genom sex seminarier och en avslutande examinationsuppgift.
Seminarierna kräver obligatorisk närvaro och aktivt deltagande, vilket kan inkludera skriftliga inlämningsuppgifter. Vid frånvaro eller otillräckligt deltagande ska en ersättningsuppgift lämnas in. Vid frånvaro eller otillräckligt deltagande vid fler än två obligatoriska tillfällen är en ersättningsuppgift inte tillräcklig. I detta fall måste studenten delta i motsvarande moment vid ett framtida kurstillfälle.
Seminariedeltagande betygsätts med antingen Godkänd (G) eller Underkänd (U). Den avslutande examinationsuppgiften bedöms med betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) eller Underkänd (U). Om uppgiften får betyget Underkänd (U) men bedöms ligga nära gränsen för betyget Godkänd (G) kan komplettering medges. Kompletterad uppgift bedöms enligt betygsskalan U–G. Vid omdömet underkänd komplettering eller om komplettering inte lämnas in inom utsatt tid hänvisas studenten till nästkommande examinationstillfälle.
Om en student som har underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byta examinator inför nästa examinationstillfälle ska en sådan begäran bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (6 kap. 22 § HF).
Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform.
Om en kurs har avvecklats eller genomgått en större förändring ska studenten erbjudas minst två examinationstillfällen, utöver ordinarie examinationstillfälle. Dessa tillfällen fördelas under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen avvecklats/förändrats. Vad gäller praktik och verksamhetsförlagd utbildning (VFU) gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.
Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.
Betyg
På kursen ges något av betygen: Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U).
För betyget Godkänd (G) krävs att lärandemålen uppfylls och närvaro och aktivt deltagande på kursens samtliga obligatoriska moment. För Väl godkänd (VG) krävs dessutom att betyget Väl Godkänd erhålls på den avslutande examinationsuppgiften.
Kursvärdering
Kursvärdering sker genom en muntlig mittkursutvärdering och en skriftlig utvärdering vid kursens slut. Utvärderingsresultaten kommuniceras till studenterna och fungerar som en vägledning för att vidareutveckla kursen.