Kommunikationspartnerträning vid afasi
Communication partner training in aphasia
Om kursplanen
Betygsskala
Kursens moduler
Inplacering
Kursen ges som en fristående kurs på avancerad nivå. Kursen kan ingå i masterexamen inom huvudområdet logopedi.
Huvudområde med fördjupning
Behörighetskrav
För tillträde till kursen krävs logopedexamen.
Innehåll
Kursen syftar till att ge översikt av hur man kan arbeta kliniskt med
kommunikationspartners i samband med afasi. På kursen kommer olika evidensbaserade metoder att behandlas, till exempel “Supported Conversation for Adults with Aphasia” (SCA), “Better Conversations with Aphasia” (BCA) och “Supporting Partners of People with Aphasia in Relationships and Conversation” (SPPARC). Ett särskilt fokus i kursen är praktisk träning i analys och bedömning av kommunikationsmönster, inklusive faciliterande och hindrande beteende i samtal. Kursen ger också tillfälle att tillämpa och diskutera möjlig intervention samt tar upp utvärdering av behandlingseffekt.
Mål
Kunskap och förståelse
- redogöra för centrala begrepp och aktuella forskning inom området kommunikationspartnerträning
vid afasi.
- redogöra för olika typer av evidensbaserad intervention vid
kommunikationspartnerträning vid afasi.
Färdigheter och förmåga
- observera och beskriva faciliterande och hindrande beteende i kommunikation där ena parten har afasi
- utifrån bedömning av kommunikativa svårigheter i samtal ge förslag på lämpliga mål för intervention
- utifrån olika interventioner ge förslag på lämplig form för utvärdering av interventionen
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- reflektera kring och diskutera etiska dilemman i samband med
kommunikationspartnerträning
Hållbarhetsmärkning
Former för undervisning
Kursen äger rum under två heldagar samt en uppföljande examinationsdag. Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och gruppövningar samt självstudier och ett individuellt projektarbete med fallstudie. Undervisningen kan helt eller delvis ges på distans via digitala verktyg.
Examinationsformer
För godkänt betyg i kursen krävs närvaro och aktivt deltagande i gruppövningar, seminarier samt godkänd examination. Med aktivt deltagande menas att studenten på ett konkret och relevant sätt deltar i det obligatoriska momentet genom att ställa frågor, diskutera och lösa uppgifter. Kursen examineras genom en skriftlig inlämnad uppgift. Komplettering medges på examination enligt överenskommelse med kursansvarig. Frånvaro tas igen genom ersättningsuppgift enligt överenskommelse med kursansvarig.
• Om en student som har underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byta examinator inför nästa examinationstillfälle ska en sådan begäran bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (6 kap. 22 § HF).
• Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform.
• Om en kurs har avvecklats eller genomgått en större förändring ska studenten erbjudas minst två examinationstillfällen, utöver ordinarie examinationstillfälle. Dessa tillfällen fördelas under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen avvecklats/förändrats. Vad gäller praktik och verksamhetsförlagd utbildning (VFU) gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.
• Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.
Betyg
På kursen ges något av betygen Godkänd (G) och Underkänd (U).
Kursvärdering
Kursutvärdering sker skriftligt med hjälp av ett digitalt kursvärderingsverktyg via Göteborgs universitets lärplattform, samt muntligt i dialog med studenterna. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna och publiceras på Göteborgs universitets lärplattform.