Introduktion till spelvetenskap
An introduction to Game Research
Om kursplanen
Betygsskala
Kursens moduler
Inplacering
Kursen är obligatorisk i Game Design & Technology, masterprogram (N2GDT).
Kursen kan ingå i följande program:
- Digital humaniora, masterprogram (H2DHU)
Kursen ges även som fristående kurs vid Göteborgs Universitet.
Huvudområde med fördjupning
Behörighetskrav
Kandidatexamen om 180 högskolepoäng eller 60 högskolepoäng i huvudområdet datavetenskap.
Följande kunskapsnivå i Engelska krävs: Engelska 6/Engelska nivå 2 eller motsvarande från ett erkänt internationellt test, t.ex. TOEFL, IELTS.
Innehåll
Kursen ger en översikt samt teoretiska begrepp och ramverk som kan användas för analys och utvärdering av spel. Kursen innehåller särskilt fokus på tv-spel, moderna brädspel och bordsrollspel. Vi tittar också på transmediala aspekter och spelformer som inte passar in i dessa kategorier.
Studenterna formulerar flera forskningsfrågor kring spel som de själva väljer, och under kursen utvecklar de färdigheter som krävs för att svara dessa frågor. Kursen introducerar tre centrala forskningsperspektiv som är användbara för spelstudier. Vi använder oss av det systemiska perspektivet, som utforskar hur spel fungerar. Vi tittar på det upplevelsemässiga perspektivet, som utforskar hur spel får oss att känna. Och vi tittar på det kritiska perspektivet, som fokuserar på vad spel försöker säga.
Kursen har också ett starkt fokus på att "lära genom att spela", där spel är den primära texten i deras disciplin. Studenter som läser kursen kommer att ha möjlighet att själva prova på bordsrollspel, samt en chans att spela ett kurerat urval av moderna brädspel.
Kursdeltagarna sammanställer en akademisk artikel och poster som en del av kursen; kamratgranska sina kollegors uppsatser; och presentera sina uppsatser för sina kollegor vid ett kursslutssymposium.
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- känna till och använda lämplig akademisk teknisk terminologi för spel
- identifiera de etiska konsekvenserna av ett spels design
Färdigheter och förmåga
- visa förståelse för olika typer och tillvägagångssätt för att klassificera spel
- visa förståelse för olika akademiska tillvägagångssätt för att forska om spel och spel
- kunna välja och kombinera olika akademiska ansatser för att analysera och tolka spel
- integrera vetenskaplig litteratur i utforskningen av ett spels akademiska sammanhang
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- analysera spel med en specifik forskningsfråga, forskningsställning och akademisk vokabulär
- beskriva spel med en specifik inriktning och visar en adekvat användning av akademiska speltermer
- jämföra spel eller delar av spel genom att använda akademiska speltermer
- analysera spel i förhållande till olika avsedda användningsområden
- analysera spel från flera olika spelpreferenser
Hållbarhetsmärkning
Former för undervisning
Kursen är baserad kring föreläsningar, läsning av akademiska texter och analyserandet av spel. Praktisk erfarenhet av spel som analyseras fås genom spelande som en del av kursen.
Undervisningsspråk: engelska
Examinationsformer
Kursen examineras genom flera skriftliga inlämningar och en obligatorisk presentation i slutet av kursen. Deltagande i kursen, vilket består av kamratbedömning och engagemang i schemalagda spelövningar, bidrar också till det individuella betyget.
Om en student som har underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byta examinator inför nästa examinationstillfälle ska en sådan begäran bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (6 kap. 22 § HF).
Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform.
Om en kurs har avvecklats eller genomgått en större förändring ska studenten erbjudas minst två examinationstillfällen, utöver ordinarie examinationstillfälle. Dessa tillfällen fördelas under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen avvecklats/förändrats. Vad gäller praktik och verksamhetsförlagd utbildning (VFU) gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.
Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet
Betyg
Delkurser
- Inlämningsuppgifter, 7,5 hp
Betygsskala: Mycket väl godkänd (5), Väl godkänd (4), Godkänd (3) och Underkänd (U)
På kursen ges något av betygen Mycket väl godkänd (5), Väl godkänd (4), Godkänd (3) och Underkänd (U).
För att få godkänt på kursen måste samtliga obligatoriska moment vara godkända. För att få ett högre betyg än 3 så krävs ett högre viktat genomsnitt på de obligatoriska momenten.
Kursvärdering
Kursen utvärderas genom möten, både under och efter kursen, mellan lärare och studentrepresentanter. Ett anonymt skriftligt frågeformulär skickas även ut till studenterna efter kursens slut. Resultaten av utvärderingarna används för att förbättra kursinnehållet och som indikation till vilka delar som skulle kunna läggas till, tas bort, förbättras eller ändras.
Övriga föreskrifter
Kursen är samläst med Chalmers.
Kursen ersätter kursen TIA248, 7,5 hp. Den här kursen kan inte ingå i en examen som innehåller TIA248. Den kan inte heller ingå i en examen som bygger på en annan examen där TIA248 ingår.