Fördjupning i grammatik - det generativa perspektivet
Advanced grammatical analysis - the generative perspective
Om kursplanen
Betygsskala
Kursens moduler
Inplacering
Kursen ges som fristående kurs och kan ingå i en magister- eller masterexamen i t.ex. svenska språket eller nordiska språk.
Huvudområde med fördjupning
Behörighetskrav
För tillträde till kursen krävs kandidatexamen i språkvetenskapligt ämne. Därutöver krävs språkkunskaper motsvarande Engelska 6 eller Engelska nivå 2.
Innehåll
Kursen utgör en grammatisk fördjupning där det generativt grammatiska perspektivet introduceras, diskuteras och prövas. Centrala antaganden introduceras stegvis, genom observation av syntaktiska data och följande diskussion om vilka konsekvenser dessa data har för analys och teori.
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för den generativa grammatikens bakgrund och dess axiomatiska antaganden
- behärska de centrala begreppen och de analytiska metoderna inom generativ grammatik
Färdigheter och förmåga
- tillämpa generativa grammatiska analyser på språkprover från engelska/sitt modersmål
- ställa upp och testa grammatiska hypoteser inom det generativa grammatiska ramverket
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- diskutera och bedöma generativ grammatisk teori från ett vetenskapsteoretiskt perspektiv, och i detta avseende jämföra med andra grammatiska teorier.
Hållbarhetsmärkning
Former för undervisning
Undervisningen sker huvudsakligen i form av föreläsningar och seminarier.
Undervisningsspråk: engelska
Undervisningen sker på engelska. Inlämningsuppgifter kan skrivas på engelska eller svenska, eller på annat språk efter överenskommelse med lärare.
Examinationsformer
Examination sker i form av muntlig och skriftlig redovisning under kursens gång, och avslutas med en individuell skriftlig uppgift.
Om student som underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byte av examinator inför nästa examinationstillfälle, bör sådan begäran inlämnas skriftligt till institutionen och ska bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (HF 6 kap 22§).
Om student fått rekommendation från Göteborgs universitet om särskilt pedagogiskt stöd kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens mål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att ge studenten en anpassad examination eller alternativ examinationsform.
I det fall en kurs har upphört eller genomgått större förändringar ska student garanteras minst tre examinationstillfällen (inklusive ordinarie examinationstillfälle) under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen upphört/förändrats. Vad avser praktik och verksamhetsförlagd utbildning gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.
Betyg
På kursen ges något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U).
Kursvärdering
Kursledare ansvarar för att studenternas synpunkter på kursen systematiskt och regelbundet inhämtas och att resultaten av utvärderingar i olika former ligger till grund för kursens vidare utformning. Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.
Övriga föreskrifter
Likabehandlingsaspekter ska beaktas i innehåll, litteratur, undervisning och utvärdering. Därutöver ska kursen, i den mån det är relevant, medvetandegöra studenterna om och problematisera ekologiskt, ekonomiskt och socialt hållbar utveckling.