Utbildningsplan

Konstnärligt kandidatprogram i samtida traditionsmusik

Bachelor of Fine Arts in Contemporary Traditions in Music

Program
K1TRA
180 högskolepoäng (hp)

Om utbildningsplanen

Giltig fr.o.m.
Hösttermin 2026
Diarienummer
GU 2025/4203
Ikraftträdandedatum
2025-12-01
Beslutsdatum
2025-11-13
Gäller från termin
Höstterminen 2026
Beslutsfattare
Dekan vid fakultet
Startar på grundnivå och slutar på avancerad nivå
Nej

Syfte

Utbildningens syfte är att utbilda för den kommande yrkesrollen som musiker inom samtida traditionsmusik. Samtida traditionsmusik kan förstås som musik förankrad i folkmusik- och modala musiktraditioner från olika delar av världen som samtidigt utforskar nya musikaliska uttrycksätt relevanta för människor av idag. Programmet ger studenten kunskaper och färdigheter i konstnärliga processer liksom av olika samtida musikaliska uttryck. Vidare ger utbildningen verktyg för att kunna samverka med kulturlivet och det omgivande samhället. Utbildningen utgör grund för vidare studier på avancerad nivå.

Utbildningen ges på engelska.

Behörighet

Grundläggande behörighet för högskolestudier. Särskild behörighet i form av musikaliska kunskaper och färdigheter som prövas vid antagningsprov. Antagningsprovet är också grund för urval bland behöriga sökande.

Examen och huvudområde

Utbildningen leder till Konstnärlig kandidatexamen i musik med inriktning samtida traditionsmusik (Degree of Bachelor of Fine Arts in Music with Specialisation in Contemporary Traditions).

Innehåll

Programmet som ges på konstnärlig grund ger studenten kunskaper och färdigheter inom konstnärliga processer liksom i olika samtida musikaliska uttryck inför den kommande yrkesrollen som musiker. Utbildningen riktar sig till dem som har en bakgrund i någon eller flera folkmusiktraditioner eller andra modala musiktraditioner. Programmet har som mål att stimulera studentens konstnärliga utveckling samt uppmuntra kreativitet och nyskapande för att kunna verka som självständiga och nyfikna konstnärer i en mångfacetterad omvärld. Studenten ges möjligheter att träffa utövare med vitt skilda erfarenheter, och tränas i att hantera situationer där det krävs lyssnande och förståelse för den andre. Lärares återkoppling till arbetet finns kontinuerligt med i utbildningen för att stimulera utveckling och lärande.

Vidare ger utbildningen verktyg för att kunna interagera med kulturlivet och med det omgivande samhället, lära sig frilansbranschens förutsättningar och knyta kontakter i olika nätverk. Genom att delar av utbildningen förläggs till praktikprojekt i regionen och nationellt förbereds studenterna för det kommande yrket som frilansmusiker. Studenten utvecklar också färdigheter i musikalisk kommunikation och samspel.

Under första terminen ges kursen Introduktion till högre studier i musik, bland annat med innehåll kring värdegrundsfrågor och normkritiska perspektiv, verktyg för självreflektion och feedback samt digitala verktyg.

Kurserna Huvudämne samtida traditionsmusik 1-6 innehåller ett antal moment som stödjer studentens fördjupning och breddning i sitt musikerskap. Huvudinstrument och ensemble är centrala ämnen där studenten får tillfälle att utveckla både hantverksmässiga och konstnärliga färdigheter. Moment som ergonomi, gemensam lektion och forum ger redskap till hur studenten själv kan reflektera och förhålla sig till sin utveckling och sitt lärande. Under det tredje året stödjer innehållet i Huvudämne, samtida traditionsmusik 5 och 6 studentens arbete med att förbereda sin examenskonsert och att reflektera kring sin konstnärliga process.

Inom kurserna Konstnärlig teori och praktik 1-6 erbjuds teoretiska perspektiv inom musikteori, musikteknik, musikens historia, musik och samhälle och frilansarens värld. I kursens praktiska delar genomför studenten ett antal ensembleprojekt och praktikprojekt som erbjuder nya perspektiv på rollen som frilansande konstnär. I dessa kurser ingår också praktiska moment som gehör och scenisk kommunikation.

I kursen Självständigt arbete (examensarbete) kandidat undersöker studenten en individuellt vald frågeställning genom sin musikaliska praktik. Kursen, som går över två terminer, leder till en framställning i relevant format där den konstnärliga processen och undersökningen synliggörs, analyseras och diskuteras.

Utbildningen ger studenten möjligheter till personlig profilering genom val av kurser inom ramen för institutionens kursutbud. Samarbeten och samläsning sker tillsammans med andra utbildningar inom institutionen i flera kurser och projekt, bland annat med innehåll om etik och samhällsfrågor.

Utbildningen ges på helfart, dagtid och består av tre års heltidsstudier om vardera 60 högskolepoäng. Studier på kvällar och helger kan förekomma i mindre omfattning.

Följande kurser ingår i programmet:

Termin 1

TRA111 Huvudämne samtida traditionsmusik 1 15 hp

TRA201 Konstnärlig teori och praktik 1 7,5 hp

TRA301 Introduktion till högre studier i musik 7,5 hp

Termin 2

TRA112 Huvudämne samtida traditionsmusik 2 15 hp

TRA202 Konstnärlig teori 2 7,5 h

TRA302 Konstnärlig praktik 2 7,5 hp

Termin 3

TRA113 Huvudämne samtida traditionsmusik 3 15 hp

TRA203 Konstnärlig teori 3 7,5 hp

TRA303 Konstnärlig praktik 3 7,5 hp

Termin 4

TRA114 Huvudämne samtida traditionsmusik 4 15 hp

TRA204 Konstnärlig teori och praktik 4 7,5 hp

Valbar kurs 7,5 h

Termin 5

TRA115 Huvudämne samtida traditionsmusik 5 7,5 hp

TRA205 Konstnärlig teori och praktik 5 7,5 hp

KYR125 Självständigt arbete (examensarbete) kandidat 7,5 hp (av 15 hp)

Valbar kurs 7,5 hp

Termin 6

TRA116 Huvudämne samtida traditionsmusik 6 7,5 hp

TRA206 Konstnärlig teori och praktik 6 7,5 hp

KYR125 Självständigt arbete (examensarbete) kandidat 7,5 hp (av 15 hp)

Valbar kurs 7,5 hp

Mål

Generella mål för konstnärlig kandidatexamen

Enligt Högskoleförordningen (se SFS 1993:100, examensordningen, bilaga 2):

Kunskap och förståelse

För konstnärlig kandidatexamen ska studenten

  •  visa kunskap och förståelse inom det huvudsakliga området (huvudområdet) för utbildningen, inbegripet kunskap om områdets praktiska och teoretiska grund, kunskap om och erfarenhet av metod och processer samt fördjupning inom området.

Färdighet och förmåga

För konstnärlig kandidatexamen ska studenten

  • visa förmåga att beskriva, analysera och tolka form, teknik och innehåll samt kritiskt reflektera över sitt eget och andras konstnärliga förhållningssätt inom huvudområdet för utbildningen,
  • visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen självständigt skapa, förverkliga och uttrycka egna idéer, identifiera, formulera och lösa konstnärliga och gestaltningsmässiga problem samt genomföra konstnärliga uppgifter inom givna tidsramar,
  • visa förmåga att muntligt och skriftligt eller på annat sätt redogöra för och diskutera sin verksamhet och konstnärliga frågeställningar med olika grupper, och
  • visa sådan färdighet och kunskap som fordras för att självständigt verka i arbetslivet.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

För konstnärlig kandidatexamen ska studenten

  • visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta konstnärliga, samhälleliga och etiska aspekter,
  • visa förståelse för konstens roll i samhället, och 

visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och utveckla sin kompetens.

Hållbarhetsmärkning

Ingen hållbarhetsmärkning.

Övriga föreskrifter

Uppföljning och utvärdering av programmet sker i enlighet med gällande Policy för kvalitetssäkring och kvalitetsutveckling av utbildning vid Göteborgs universitet.

Platsgaranti

Student som i föreskriven takt följer programmet har platsgaranti. Platsgaranti vid Göteborgs universitet består av två slag, den kan vara generell eller begränsad.

Begränsad platsgaranti innebär att det inte är möjligt att garantera studenten plats på förstahandsvalet till en valbar kurs. Högskolan för scen och musik tillämpar begränsad platsgaranti på de valbara kurserna. Dock garanteras studenten alltid plats på någon valbar kurs.