Kursplan

Prototyping för interaktionsdesign

Prototyping in interaction design

Kurs
DIT176
Avancerad nivå
7,5 högskolepoäng (hp)
Utbildningsområde
NA Naturvetenskapliga området 100%

Om kursplanen

Diarienummer
GU 2025/3968
Ikraftträdandedatum
2026-03-15
Beslutsdatum
2025-11-27
Gäller från termin
Höstterminen 2026
Beslutsfattare
Institutionen för data- och informationsteknik

Betygsskala

Fyrgradig skala, sifferbetyg

Kursens moduler

Deltagande vid workshops samt genom muntliga och skriftliga presentationer, 4 högskolepoäng
Grupp-projekt med rapport, 3,5 högskolepoäng

Inplacering

Kursen kan ingå i följande program:

  1. Computer Science, masterprogram (N2COS)
  2. Game Design & Technology, masterprogram (N2GDT)

Kursen ges även som fristående kurs vid Göteborgs Universitet.

Huvudområde med fördjupning

ITIDE Interaktionsdesign - A1N Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Behörighetskrav

För att vara behörig till kursen måste studenten ha en kandidatexamen om 180 högskolepoäng. Dessutom krävs en kurs i Människa-datorinteraktion, 7,5 högskolepoäng.

Följande kunskapsnivå i Engelska krävs: Engelska 6/Engelska nivå 2 eller motsvarande från ett erkänt internationellt test, t.ex. TOEFL, IELTS.

Innehåll

Kursen ger en inledning till, och övning i att skapa olika typer av prototyper inom interaktionsdesign. Innehållet täcker både fysiska prototyper (pappersprototyper, prototyper med mikrokontrollers och elektroniska material, fysisk modellering) och digitala skärmbaserade prototyper (med hjälp av skissmetoder och videoprototyper). Kursen ger också en förståelse för vad man kan testa med olika prototyper, och när.

Mål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse

  • Beskriva hur prototyper används inom interaktionsdesign.
  • Redogöra för för- och nackdelar med olika typer av prototyper.
  • Regodöra för vad som kan undersökas med en viss prototyp, och varför.
  • Redogöra för vad som inte kan undersökas med en viss prototyp, och varför.

Färdigheter och förmåga

  • skapa fysiska prototyper av olika slags material, med olika tekniker
  • skapa video-prototyper som åskådliggör ett koncept eller förslag
  • skapa prototyper med enklare skisser
  • skapa digitala/fysiska prototyper
  • utföra grundläggande programmering av mikrokontroller anslutna till olika former av komponenter
  • programmera enkla interaktiva prototyper

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • välja vilken form av prototyp som skall användas för att undersöka det man vill veta, med hänsyn tagen till eventuella begränsningar såsom tid eller pengar
  • utföra tidiga utvärderingar av prototyper
  • planera in lämpliga prototyper på rätt ställen i en designprocess

Hållbarhetsmärkning

Ingen hållbarhetsmärkning.

Former för undervisning

Undervisningen består av föreläsningar, workshops och praktiska laborationer.

Undervisningsspråk: engelska

Examinationsformer

Kursens examination sker i två moduler:

  1. Deltagande vid workshops samt genom muntliga och skriftliga presentationer
  2. Grupp-projekt med rapport


Om en student som har underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byta examinator inför nästa examinationstillfälle ska en sådan begäran bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (6 kap. 22 § HF).

Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform.

Om en kurs har avvecklats eller genomgått en större förändring ska studenten erbjudas minst två examinationstillfällen, utöver ordinarie examinationstillfälle. Dessa tillfällen fördelas under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen avvecklats/förändrats. Vad gäller praktik och verksamhetsförlagd utbildning (VFU) gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.

Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet

Betyg

Delkurser

  1. Deltagande vid workshops samt muntliga och skriftliga presentationer, 4 hp
    Betygsskala: Godkänd (G) och Underkänd (U)
  2. Grupp-projekt med rapport, 3,5 hp
    Betygsskala: Mycket väl godkänd (5), Väl godkänd (4), Godkänd (3) och Underkänd (U)

På kursen ges något av betygen Mycket väl godkänd (5), Väl godkänd (4), Godkänd (3) och Underkänd (U).

För godkänt krävs godkänt på kursens båda moduler. Betyget 3 betyder att studenten uppvisar grundläggande färdigheter och förståelse för såväl fysiska som skärmbaserade prototyper. Betyget 5 kräver förutom fördjupade kunskaper och tekniska färdigheter även att studenten uppvisar kritiska och reflekterande förmågor.

Kursvärdering

Kursen utvärderas genom möten, både under och efter kursen, mellan lärare och studentrepresentanter. Ett anonymt skriftligt frågeformulär skickas även ut till studenterna efter kursens slut. Resultaten av utvärderingarna används för att förbättra kursinnehållet och som indikation till vilka delar som skulle kunna läggas till, tas bort, förbättras eller ändras.

Övriga föreskrifter

Kursen är samläst med Chalmers.

Kursen ersätter kursen TIA108, 7,5 hp. Den här kursen kan inte ingå i en examen som innehåller TIA108. Den kan inte heller ingå i en examen som bygger på en annan examen där TIA108 ingår.